ІЗ ФРАНЦІЇ – З ЛЮБОВ’Ю ТА ЩИРІСТЮ
21 липня в Луцьку стартував організований Волинською обласною філармонією Перший Волинський міжнародний фестиваль органної музики “LUCHESK ORGANUM”. Розпочався він виступом всесвітньовідомого французького органіста П’єра Зеворта у Кафедральному костелі Петра і Павла.
Коротко нагадаємо: пан П’єр – титульний органіст собору Сен-Жермен-де-л’Осеруа в місті Дурдані. Він – лауреат численних міжнародних конкурсів і престижних мистецьких премій. Свою діяльність як музиканта успішно поєднує з викладацькою роботою.
Минулого року (також улітку і теж у липні) луцькі любителі музики мали чудову нагоду почути блискучу гру славетного француза. Цього року мосьє Зеворт знову завітав у гості до лучан із концертною програмою “Із Франції – з любов’ю”.
Ведуча дійства – заслужена артистка України, акторка Волинського академічного обласного театру ляльок Лариса Мікоян, – у своєму вступному слові наголосила на значимості моменту, підкреслила, що фестиваль органної музики відбувається вперше на Волині, а також ознайомила присутніх із історією “короля музичних інструментів”, простеживши його витоки, шлях становлення органа як церковного (VІІ ст. після Р. Х.), а згодом і концертного інструмента (ХVІІ–ХVІІІ ст.).
Програма виступу П’єра Зеворта жодною мірою не була “дежавю” минулорічного концерту. Кожен твір (попри те, що звучала музика різних епох) був сповнений новизни і свіжості, слухач ніби наново відкривав незнані досі грані таланту і авторів, і виконавця. Першим був представлений твір одного з найзначніших композиторів та органістів Франції й кінця ХVІІ ст. Андре Резона (це його тему використав у своїй Пасакалії до мінор /BMW 582/ сам Йоганн Себастьян Бах). Увазі присутніх був запропонований оферторій у п’ятому тоні “Хай живе Король парижан” (оферторієм зветься католицький піснеспів, що виконується в месі під час приношення дарів).
Ясна річ, якщо йдеться про французьку органну музику, було б дивним обійти увагою постать геніального Сезара Франка (1822–1890), якого не без підстав дехто зве “французьким Бахом” (саме таку назву, наприклад, має присвячений Франку вірш ізраїльського поета В’ячеслава Давидова /Баруха/). “Пастораль”, що прозвучала другим номером, лише підтвердила велич композитора, як, зрештою, і блискучий талант виконавця.
Щедро був представлений учень Сезара Франка – славетний Луї В’єрн (1870–1937). Людина драматичної долі, майже незрячий, але навдивовижу талановитий і відданий улюбленій праці митець (він навіть помер під час свого 1750-го сольного концерту), мосьє В’єрн може слугувати за взірець жертовного служіння мистецтву. У фестивальному концерті прозвучали три твори Маестро – “Медитація”, “Транскрипція для органа Прелюдії до-дієз мінор Сергія Рахманінова” та “Собори”.
Значне місце у програмі посів доробок ще одного дивовижного француза – сучасника Луї В’єрна Шарля Турнеміра. Жив він… на острові Уессан біля західного узбережжя Франції, й дуже любив шум прибою і навіть морських бур. Як згодом зізнавався композитор, саме під ці звуки йому найкраще писалися твори для органа. Пан Турнемір був невтомним імпровізатором, а до того ж ревним католиком-містиком і будь-яку музику, яка не слугує уславленню Бога, він вважав даремною. Тож кожен його твір був навіяний євангельськими історіями, притчами та образами. П’єр Зеворт виконав чотири твори Шарля Турнеміра, просякнуті глибоким християнським містицизмом – імпровізації “Жертви пасхальної подяки” та “Тебе, Господи”, хорал “Сьогодні ти будеш зі Мною в раю” (слова Спасителя на хресті, звернені до “благорозумного розбійника”) і “Скляний дашок (містичний орган)”.
Як відомо, основу концертних виступів П’єра Зеворта становлять роботи французьких авторів, які писали для органа. Та кодою згаданого концерту став твір “Шлях до Раю” нашого, українського композитора, музиколога, етномузикознавця, людини різнобічних обдарувань Богдана Котюка (ті, хто був у травні минулого року на концерті визначної львівської органістки Олени Мацелюх, певен, відзначили блискучу ерудицію пана Богдана, котрий вів дійство). Виконання твору саме українського автора підтвердило назву програми, засвідчивши щиру любов французького музиканта до України, Волиніі, лучан…
Після закінчення концерту ведуча Лариса Мікоян щиро подякувала Маестро за те, що він створив атмосферу справжнього музичного свята й запросила присутніх на наступні фестивальні концерти, які відбудуться 28 липня (Едмунт Боріц-Андлер, Хорватія) та 4 серпня (Петр Плани, Чехія).