ЗАЯВА про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Регіонального плану управління відходами у Волинській області до 2030 року
- ЗАМОВНИК:
Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації
- ВИД ТА ОСНОВНІ ЦІЛІ ДОКУМЕНТА ДЕРЖАВНОГО ПЛАНУВАННЯ, ЙОГО ЗВ’ЯЗОК З ІНШИМИ ДОКУМЕНТАМИ ДЕРЖАВНОГО ПЛАНУВАННЯ
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закону України „Про стратегічну екологічну оцінку“, документи державного планування - стратегії, плани, схеми, містобудівна документація, загальнодержавні програми, державні цільові програми та інші програми і програмні документи, включаючи зміни до них, які розробляються та/або підлягають затвердженню органом державної влади, органом місцевого самоврядування.
Регіональний план управління відходами у Волинській області до 2030 року (далі - РПУВ) буде документом державного планування та затверджуватиметься рішенням Волинської обласної ради.
РПУВ розробляється з метою забезпечення реалізації Національної стратегії управління відходами в Україні до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2017 року № 820-р, та Національного плану управління відходами до 2030 року, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 року № 117 -р.
Так, частиною 4 Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 року № 117-р визначено:
„... обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям розробити та затвердити у дворічний строк за погодженням з Міністерством енергетики та захисту довкілля і Міністерством розвитку громад та територій відповідно до їх компетенції регіональні плани управління відходами до 2030 року.“
РПУВ охоплюватиме всі види діяльності, що належать до повноважень місцевих органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами, та передбачатиме:
проведення аналізу поточної ситуації у сфері поводження з відходами в регіоні;
визначення цілей та заходів;
проведення аналізу з метою вибору оптимальної системи поводження з відходами (інфраструктура для збирання, роздільного збирання, перероблення, оброблення та видалення) та практичні заходи, що необхідні для її впровадження;
визначення географічних меж міжрегіональних територій, для яких розроблено план і які повинні разом користуватися послугами полігону або переробного підприємства;
визначення зобов’язань різних установ та організацій, що будуть задіяні у здійсненні заходів та дій, обсягів витрат та можливих джерел фінансування.
Затверджений РПУВ є підставою для фінансування з державного і місцевих бюджетів. РПУВ визначатиме створення комплексної регіональної системи управління відходами, яка забезпечить мінімізацію навантаження на довкілля, зумовленого утворенням відходів, шляхом дотримання ієрархії управління відходами, з урахуванням економічних можливостей як держави, області, громад, так і основних утворювачів відходів.
Завдання та заходи РПУВ мають стати основою для створення та розвитку інституційної структури регіональної системи управління відходами, у тому числі включають в себе: вдосконалення системи інформаційного забезпечення сфери управління відходами, підвищення обізнаності населення щодо управління відходами, організацію діяльності щодо зниження навантаження на довкілля від існуючих об’єктів оброблення та видалення відходів; вдосконалення та підтримання регіональної системи управління муніципальними відходами; розвиток інфраструктури збирання, оброблення, видалення (захоронення) муніципальних відходів, управління небезпечними відходами, промисловими відходами, відходами будівництва та знесення, відходами сільського господарства, медичними відходами, знятими з експлуатації транспортними засобами, осадами стічних вод та інше.
РПУВ спрямовуватиметься на досягнення національних цілей управління відходами на регіональному рівні з урахуванням місцевих особливостей, а також вирішення наявних та попередження виникнення нових проблем області, що мають відношення до сфери управління відходами.
Регіональний план управління відходами у Волинській області до 2030 року враховуватиме головні напрями державного регулювання у сфері поводження з відходами з урахуванням європейських підходів з питань управління відходами, що базуються на положеннях Директив Європейського Союзу, у тому числі Рамкової Директиви № 2008/98/ЄС Європейського парламенту та Ради від 19 листопада 2008 року „Про відходи та скасування деяких директив“ тощо.
На даний час заходи у сфері поводження з відходами включено до:
Стратегії розвитку Волинської області до 2027 року (затверджена рішенням сесії Волинської обласної ради від 12.03.2020 №29/16);
Програми поводження з твердими побутовими відходами у Волинській області на 2018-2021 роки (затверджена рішенням Волинської обласної ради 31.05. 2018 № 20/14);
Комплексної регіональної програми захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру у Волинській області на 2016-2020 роки (Цивільний захист 2016-2020 роки), (затверджена рішенням Волинської обласної ради від 07.04.2016 № 4/11).
- ТЕ, ЯКОЮ МІРОЮ ДОКУМЕНТ ДЕРЖАВНОГО ПЛАНУВАННЯ ВИЗНАЧАЄ УМОВИ ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ВИДІВ ДІЯЛЬНОСТІ АБО ОБ’ЄКТІВ, ЩОДО ЯКИХ ЗАКОНОДАВСТВОМ ПЕРЕДБАЧЕНО ЗДІЙСНЕННЯ ПРОЦЕДУРИ ОЦІНКИ ВПЛИВУ НА ДОВКІЛЛЯ (У ТОМУ ЧИСЛІ ЩОДО ВИЗНАЧЕННЯ МІСЦЕЗНАХОДЖЕННЯ, РОЗМІРУ, ПОТУЖНОСТІ АБО РОЗМІЩЕННЯ РЕСУРСІВ)
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України „Про оцінку впливу на довкілля“, здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою статті третьої. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Відповідно до статті 3 Закону України „Про оцінку впливу на довкілля“ до видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, включено:
- поводження з відходами:
операції у сфері поводження з небезпечними відходами (зберігання, оброблення, перероблення, утилізація, видалення, знешкодження і захоронення);
операції у сфері поводження з побутовими та іншими відходами (оброблення, перероблення, утилізація, видалення, знешкодження і захоронення) обсягом 100 тонн на добу або більше;
- інші види діяльності:
утилізація, видалення, оброблення, знешкодження, захоронення побутових відходів.
Одним з найважливіших критеріїв, за яким проводиться обґрунтування можливості прийняття, затвердження та запровадження заходів РПУВ, є прогнозований вплив на навколишнє середовище, а також заходи, які сприяють охороні навколишнього природного середовища від очікуваних негативних впливів.
РПУВ передбачає визначення місцезнаходження, розміру, потужності об’єктів поводження з відходами, створення яких передбачається на етапі реалізації.
Також, в РПУВ передбачається реалізація окремих заходів на існуючих об’єктах поводження з відходами (модернізації, закриття тощо).
Тобто, даний документ державного планування передбачає реалізацію видів діяльності та об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля відповідно до вимог Закону України „Про оцінку впливу на довкілля“ яка проводитиметься на стадії прийняття рішення про плановану діяльність.
- ЙМОВІРНІ НАСЛІДКИ
а) для довкілля:
У ході здійснення Стратегічної екологічної оцінки (далі - СЕО) мають бути оцінені ймовірні наслідки реалізації документа державного планування РПУВ, зокрема, мають бути оцінені наслідки для таких компонентів довкілля:
- ґрунти;
- атмосферне повітря;
- водні ресурси;
- стан фауни, флори, біорізноманіття, землі (у тому числі вилучення земельних ділянок);
- кліматичні фактори,
та у тому числі для здоров ’я населення.
Фізичні, хімічні чи біологічні характеристики відходів створюють чи можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров’я людини та вимагають спеціальних методів і засобів поводження з ними.
Наразі розвиток відповідної інфраструктури в регіоні не відповідає сучасним вимогам, розроблюваний РПУВ передбачатиме створення відповідної інфраструктури та визначатиме завдання, які покликані створити комплексну систему поводження з відходами, що в свою чергу мінімізує шкідливий вплив на здоров’я населення.
б) для територій з природоохоронним статусом:
Оцінити ймовірні наслідки від діяльності об’єктів інфраструктури поводження з відходами, що пропонуватимуться відповідно до РПУВ на території об’єктів природно- заповідного фонду, їх охоронних зон, а також встановити екологічні обмеження реалізації таких об’єктів інфраструктури управління відходами доцільно під час здійснення СЕО для документів державного планування на місцевих рівнях.
в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:
Розроблюваний РПУВ не міститиме об’єктів інфраструктури управління з відходами, які мають транскордонний вплив, у зв’язку із цим немає потреби щодо визначення транскордонних наслідків документа державного планування.
- ВИПРАВДАНІ АЛЬТЕРНАТИВИ, ЯКІ НЕОБХІДНО РОЗГЛЯНУТИ, У ТОМУ ЧИСЛІ ЯКЩО ДОКУМЕНТ ДЕРЖАВНОГО ПЛАНУВАННЯ НЕ БУДЕ ЗАТВЕРДЖЕНО
Для забезпечення відповідності та сприяння виконання Національної стратегії управління відходами в Україні до 2030 року та Національного плану управління відходами до 2030 року необхідний новий етап в розвитку системи управління з відходами у Волинській області.
Пріоритетним є поступовий перехід від домінування захоронення побутових відходів, як основного способу поводження з відходами, до зменшення обсягів захоронення відходів відповідно до ієрархії методів управління відходами згідно вимог природоохоронних програм, максимально можливого використання вторинної сировини в складі відходів; створення системи комплексного управління відходами.
Розроблюваний РПУВ міститиме:
- аналіз поточної ситуації з управління відходами;
- аналіз існуючих схем збирання відходів та наявних потужностей з перероблення, утилізації та видалення для окремих пріоритетних потоків відходів;
- завдання, які слід виконати для покращення безпечної для довкілля підготовки для повторного використання, переробки, утилізації та видалення відходів;
- оцінку потреби у нових схемах збирання, закритті існуючих потужностей, створенні додаткової інфраструктури поводження з відходами, та пов’язані з цим інвестиції;
- інформацію про критерії розташування, про потужності підприємств та установок з перероблення, утилізації та видалення для окремих пріоритетних потоків відходів;
- загальні підходи до управління відходами, включаючи технології та методи управління ними, а також підходи до управління пріоритетними потоками відходів.
Найсприятливішим варіантом буде затвердження розроблюваного Регіонального плану управління відходами у Волинській області до 2030 року.
Проте, в процесі здійснення стратегічної екологічної оцінки будуть розглянуті наступні альтернативи:
Альтернатива 1:
„Нульовий сценарій“ - тобто опис, прогнозування та оцінка ситуації у випадку не затвердження зазначеного документа державного планування.
- ДОСЛІДЖЕННЯ, ЯКІ НЕОБХІДНО ПРОВЕСТИ, МЕТОДИ І КРИТЕРІЇ, ЩО ВИКОРИСТОВУВАТИМУТЬСЯ ПІД ЧАС СТРАТЕГІЧНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОЦІНКИ
Основною метою прогнозу є оцінка можливої реакції навколишнього природного середовища на прямий чи опосередкований вплив людини, вирішення задач раціонального природокористування у відповідності з очікуваним станом природного середовища. Під час дослідження використовують методи прогнозування, які об’єднують у дві групи: логічні і формалізовані.
Для здійснення стратегічної екологічної оцінки буде використана наступна інформація:
- доповіді про стан довкілля;
- статистична інформація;
- інформація, що включена в інші акти законодавства, які мають відношення до проекту;
- дані моніторингу стану довкілля;
- експертні оцінки;
- інша доступна інформація.
Для проведення стратегічної екологічної оцінки, будуть використовуватись вищевказані методи, зокрема буде здійснено:
- збір та аналіз інформації про поточний стан складових довкілля, включаючи значення ключових екологічних показників;
- проведення аналізу проекту РПУВ з точки зору екологічного аспекту;
- забезпечення можливості участі громадськості у процесі здійснення стратегічної екологічної оцінки;
- визначення можливих чинників змін антропогенного та природного характеру;
- проведення оцінки впливу РПУВ на складові довкілля, стан здоров’я населення та якість життя;
- моніторинг фактичного впливу впровадження РПУВ на довкілля.
- ЗАХОДИ, ЯКІ ПЕРЕДБАЧАЄТЬСЯ РОЗГЛЯНУТИ ДЛЯ ЗАПОБІГАННЯ, ЗМЕНШЕННЯ ТА ПОМ’ЯКШЕННЯ НЕГАТИВНИХ НАСЛІДКІВ ВИКОНАННЯ ДОКУМЕНТА ДЕРЖАВНОГО ПЛАНУВАННЯ
Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки передбачається розглядати заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків на довкілля, визначені законодавством та нормативно-правовими актами України.
Так, Закон України „Про охорону навколишнього природного середовища“, визначає загальні вимоги в галузі охорони навколишнього середовища при розміщенні, проектуванні, будівництві, введенні в експлуатацію, експлуатації, консервації, споруд та інших об’єктів.
Законом встановлено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов’язкових екологічних вимог:
а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;
б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;
д) збереження територій та об’єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;
е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб.
Заходи спрямовані на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення значного негативного впливу на здоров'я населення при здійсненні планованої діяльності у відповідності до вимог статті 24 Закону України „Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення“ з метою відвернення і зменшення шкідливого впливу на здоров'я населення шуму, неіонізуючих випромінювань та інших фізичних факторів будуть розглядатися:
- відповідні організаційні, господарські, технічні, технологічні, архітектурно- будівельні та інші заходи щодо попередження утворення та зниження шуму до рівнів, установлених санітарними нормами;
- заходи радіаційної безпеки, відповідних санітарних правил, а також заходи встановлені нормами, іншими актами законодавства, що містять вимоги радіаційної безпеки.
- ПРОПОЗИЦІЇ ЩОДО СТРУКТУРИ ТА ЗМІСТУ ЗВІТУ ПРО СТРАТЕГІЧНУ ЕКОЛОГІЧНУ ОЦІНКУ
Стратегічна екологічна оцінка буде виконана в обсягах, визначених статтею 11 Закону України „Про стратегічну екологічну оцінку“ та відповідно до Методичних рекомендацій із здійснення стратегічної екологічної оцінки документів державного планування, затверджених наказом Міністерства екології і природних ресурсів України від 10.08.2018 № 296 та від 23.12.2018 № 425.
Пропонується така структура Звіту із СЕО:
- зміст та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування;
- характеристику поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо документ державного планування не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
- характеристику стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
- екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються документа державного планування, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
- зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на міжнародному, державному та інших рівнях, що стосуються документа державного планування, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки документа державного планування;
- опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, у тому числі вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових (1, 3-5 та 10-15 років відповідно, а за необхідності - 50-100 років), постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків;
- заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування;
- обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, у тому числі будь-які ускладнення (недостатність інформації та технічних засобів під час здійснення такої оцінки);
- заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;
- опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності);
- резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-10 цієї частини, розраховане на широку аудиторію.
- 9. ОРГАН, ДО ЯКОГО ПОДАЮТЬСЯ ЗАУВАЖЕННЯ І ПРОПОЗИЦІЇ, ТА СТРОКИ ЇХ ПОДАННЯ
Зауваження і пропозиції до Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проекту Регіонального плану управління відходами у Волинській області до 2030 року подаються до:
Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації (м. Луцьк, Київський майдан, 9, кабінет 823, Телефон: (0332)740132 е-mail: eco@voleco.voladm.gov.u).
Відповідальна особа – головний спеціаліст відділу економіки природокористування та природоохоронних програм управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації Оксентюк Лілія Миколаївна (тел. (0332)740132).
Строк подання зауважень і пропозицій становить 15 днів з дня оприлюднення Заяви, тобто - до 27 серпня 2020 року включно.