Другий етап медичної реформи: думки лікарів
З 1 липня повноцінно стартував другий етап медичної реформи в Україні. Відтак, фахівці почнуть отримувати гроші за надані послуги. Окрім того, набуде чинності новий перелік послуг первинної допомоги та список безкоштовних аналізів. Отож про переваги та особливості впровадження медичної реформи на теренах краю розмовляли із безпосередніми рушіями цього процесу – сімейними лікарями.
Сімейний лікар Любомльської амбулаторії Центру ПМСД Олександр Бондаренко:
«Реформа розпочалася з первинної медичної допомоги, тобто сімейних лікарів, терапевтів, педіатрів. Проведена велика підготовча робота. Розпочато процес перетворення центру первинної медико-санітарної допомоги в комунальне некомерційне підприємство. Після завершення цього процесу буде можливість укласти договір з Національною службою здоров’я України (далі – НСЗУ). Це має принести позитивні зміни як для лікаря – справедливу винагороду за роботу –, так і для пацієнтів.
Суть реформи медичної галузі полягає у переформатуванні не лише лікарів, середнього та молодшого медперсоналу, а й пацієнтів. Знайдіть свого сімейного лікаря/педіатра, довіряйте йому, налагодьте з ним гарний контакт. Ваш лікар – це порадник, помічник і консультант, який озброїть вас цінними знаннями. Будьте соціально свідомі, дбайте про оточуючих і змінюйтеся разом із нами.»
Завідувач Поромівської амбулаторії ЗПСМ Іваничівського ЦПМСД лікарів загальної практики сімейної медицини Володимир Оленюк:
«Є два об'єктивні критерії якості надання медичних послуг - кількість померлих і тривалість життя. Ми, на жаль, знаходимося на 44-у місці у світі за тривалістю життя населення – 71 рік. На першому – Швейцарія, де живуть приблизно 83-84 роки, у Європі – 77-78. Тобто українці не доживають майже 5-8 років. Показник тривалості життя пов'язаний із соціальними, економічними факторами і, зокрема, з ефективністю роботи медичної галузі. У медичній системі України відбувається наступне: грошей потрібно багато, ми їх розпорошуємо на різні види медицини, не можемо повноцінно забезпечити ні зарплату, ні матеріально-технічну базу і, при цьому, не досягаємо результату для конкретного пацієнта - якості та тривалості життя.
Вважаю, що зміни будуть і досить суттєві. Справа в тім, що сімейна медицина виявилась найважливішим, найефективнішим і найдешевшим способом надання медичної допомоги і прийнято вважати, що 80 відсотків проблем, які виникають у пацієнта, повинні вирішуватися на первинному рівні, а з рештою проблем, які не може вирішити сімейний лікар, повинні працювати у стаціонарах, до яких, власне, сімейний лікар і скеровує пацієнтів.»
Головний лікар Камінь-Каширського Центру ПМСД Ігор Соловей:
«З 1 липня в Україні запрацює принцип «гроші йдуть за пацієнтом». Договори з НСЗУ уклали 149 комунальних і 12 приватних поліклінік та амбулаторій. До підписання договору наш заклад буде фінансуватися по-старому – отримуватиме медичну субвенцію. Нова ж модель фінансування виглядає таким чином. Пацієнт укладає з лікарем декларацію. Інформація надходить в електронний реєстр. Кошти будуть спрямовуватися в заклад, що надає первинну медичну допомогу, відповідно до кількості декларацій. У 2018 році держава на одного пацієнта виділяє 370 гривень з врахуванням вікових коефіцієнтів. Так, наприклад, за 20-ти річного пацієнта заклад отримає – 370 гривень на рік, за 70-ти річного – 740 гривень, 3-х річного – 1480 гривень на рік.»
Сімейний лікар Тростянецької амбулаторії ЗПСМ Галина Степанова:
«Процедура підписання декларацій доволі проста, триває 10-15 хвилин. Насамперед пацієнт має звернутися у медичний заклад, де працює сімейний лікар, з яким він хоче підписати декларацію. З собою потрібно мати паспорт, податковий номер і мобільний телефон. Для обрання лікаря дитині (педіатра) необхідно взяти ще свідоцтво про її народження. Після введення даних отримаєте СМС з кодом на свій номер телефону, який вводиться у систему «Електронне здоров’я» для підтвердження. Потім роздруковується 2 ідентичні примірники декларації, які необхідно підписати. Один примірник залишається у вас, інший – у медзакладі. Уповноважена особа медзакладу накладає електронний цифровий підпис на декларацію та надсилає її в систему «Електронне здоров’я». Таким чином офіційно декларується вибір лікаря. Гроші за ваше обслуговування держава сплачуватиме закладу, в якому він працює.»
Сімейний лікар Маневицької амбулаторії ЗПСМ Наталія Дарієвська:
«Гроші йтимуть за пацієнтом» – в поліклініку, в лікарню, до сімейного лікаря, куди прийшла людина за медичною допомогою. Впровадження реформи передбачає, що держава припинить виділяти гроші лікарням тільки за те, що вони існують. Кошти платників податків будуть надаватись за лікування людей, які до цих лікарень звертаються. В проекті бюджету-2018 Уряд заклав рекордну суму на фінансування сфери охорони здоров’я – 113,9 мільярдів гривень і проведення реформи дозволить використовувати бюджетні кошти максимально ефективно.»
Сімейний лікар Любомльської амбулаторії Центру ПМСД Олександр Бондаренко:
«Сімейний лікар – це є лікар першого контакту. Якщо пацієнт сам собі вирішив, як це в майбутньому передбачає реформа, що йому потрібен вузький спеціаліст чи йому потрібне стаціонарне лікування, бо він сам так хоче і сам так вирішив, то він повинен оплачувати послугу. А так він повинен звернутися до сімейного лікаря і сімейний лікар буде визначати, чи йому потрібна ця вторинна допомога, чи не потрібна. Ми повинні розуміти, що в країнах Європи 80% медичної допомоги надається сімейним лікарем – лікарем первинної медичної допомоги. А не так, як у нас, навпаки. Де пацієнт сам вирішує, до якого спеціаліста йому звертатися.»
Сімейний лікар КЗ «Ратнівського районного центру первинної медико-санітарної допомоги» Ольга Панасюк:
«Сімейний лікар буде стежить за здоров'ям пацієнта, забезпечує первинну діагностику, надає невідкладну допомогу під час різкого погіршення здоров'я, призначає необхідні аналізи і дає направлення до профільних фахівців. До обов'язків сімейного лікаря входить профілактика захворювань, вакцинація, видавання медичних довідок, лікарняних листів і рецептів на ліки. Для пацієнта – це можливість вибору лікаря, який до вподоби, безпосередній зв’язок з лікарем. Для сімейного лікаря – можливість отримати більше інформації про пацієнта, його сім’ю, що тим самим покращує якість і швидкість надання медичної допомоги.»
Завідувач Турійської амбулаторії ЗПСМ лікар загальної практики сімейної медицини Василь Кузик:
«Обмежень в часі щодо вибору сімейного лікаря немає, однак рекомендується зробити це до кінця нинішнього року. Раніше говорилося, що громадяни, які вчасно не уклали декларації із сімейним лікарем, будуть змушені оплачувати візит до фахівця, але на нинішній рік на надання первинної допомоги пацієнтам, що не підписали декларації, буде виділятися державна субвенція. Тож кожен має право вибору, а лікар в свою чергу зобов’язаний приймати всіх, хто до нього звертається, незалежно, підписана декларація чи ні. Взагалі ж, я вважаю, що згадувані нововдення мають свої позитивні сторони і вже наступний рік дозволить підбити певні результати й зробити висновки. Нові форми роботи вимагають від медпрацівників закладів первинного рівня нових підходів та знань. Поруч із цим, головний їхній обов’язок лишається незмінним – вчасно попередити або виявити захворювання на ранній стадії, надати людині необхідну допомогу.»
Головний лікар Володимир-Волинського ТМО Олександр Клачук:
«Чим пізніше наші громадяни підпишуть декларації, тим пізніше лікарня почне працювати по-новому. Фактично угоду з НСЗУ можна буде укладати вже з 1 липня, та навряд чи ми встигнемо. Тому працюватимемо у нових умовах з третього чи четвертого кварталу цього року. Ми дуже зацікавлені у підписанні договорів із Національною службою здоров’я, бо хочемо, щоб наші заклади охорони здоров’я фінансувалися краще.»
Завідувач Поромівської АЗПСМ Іваничівського ЦПМСД лікарів загальної практики сімейної медицини Володимир Оленюк:
«Людей цікавить новизна, перспективи і покращення якості надання медичних послуг. Просто зараз всі вміють рахувати кожну копійку і не хочуть, аби їхні гроші пропадали даремно. Тож, в першу чергу, фінансові питання. Зокрема, вартість ліків, оплата послуг. Звичайно, що вони зацікавлені в тому, аби отримувати весь курс лікування на місці. Особливо це стосується людей старшого віку. Молодь у своїй більшості хоче знати, до кого звертатися, якщо будуть навчатися далеко від дому. Стараюся кожного вислухати, проконсультувати, розповідаю про хороші перспективи від впровадження в дію медичної реформи. Вважаю, що значно покращиться якість медичного обслуговування. І це відчують, в першу чергу, самі люди.»
Головний лікар КЗ «Луцький районний центр первинної медико – санітарної допомоги» Оксана Чертюк:
«Реального старту медичної реформи слід чекати приблизно в середині 2018 року. Але уже зараз можна сказати про одну важливу річ, яку дасть навіть перший етап медичної реформи. Коли укладуть угоди, ми фактично проведемо перепис населення, а заодно отримаємо дані про реальний стан здоров’я людей, якщо лікарі переконають пацієнтів пройти комплексні медогляди.»
Сімейний лікар Любомльської амбулаторії Центру ПМСД Олександр Бондаренко:
«Потрібно пояснювати пацієнту, вчити пацієнта. І звичайно, чим більше ми будемо доносити інформацію до людей, до пацієнта, тим успішніше запрацює ця реформа, тим і будемо мати ефект від цієї реформи.»
Що ж стосується прогнозів, за скільки часу в Україні запрацює реформа на повну, то співбесідники сходяться на думці, що явних результатів слід очікувати вже в найближчі 5-10 років. Бо, як свідчить європейський досвід, в кожній державі цей процес відбувається по-різному. Однак важливо звернути увагу на важливість інформаційно-роз’яснювальної роботи серед населення.
Відділ інформаційної політики облдержадміністрації.