Не лише пандуси, а й ліфти у школах та електронні квитки у транспорті. Створення безбар’єрного простору на Волині
Про розвиток на Волині безбар’єрного простору та дотримання вимог інклюзії у галузі транспорту, інфраструктури та містобудування йшлося під час онлайн-брифінгу на тему безбар’єрності 9 лютого 2022 року. До слова, у лютому облдержадміністрацією започатковано серію онлайн-брифінгів на тему розвитку безбар’єрного простору та недискримінації.
Зокрема, в ході першого брифінгу на зазначену тематику, начальник управління містобудування та архітектури облдержадміністрації Микола Томчук нагадав, що в Україні активно триває робота над реалізацією Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору до 2030 року. Цей документ прийнятий з ініціативи Першої леді Олени Зеленської та відповідно до Указу Президента «Про забезпечення створення безбар’єрного простору в Україні».
«Чимало років безбар’єрність асоціювалась у багатьох людей лише з подоланням фізичних перешкод – облаштуванням пандусів і підіймачів. Насправді ж це поняття ширше і стосується, без перебільшення, кожного, – наголосив Микола Томчук. – Йдеться про досягнення безбар’єрності у шести вимірах: освітньому, громадянському, цифровому, фізичному, суспільному та економічному. Запропоновані ініціативи Олени Зеленської покликані створити безбар’єрний простір у різних сферах життя людини, коли представники усіх суспільних груп почуваються зручно, безпечно, захищено, мають рівні можливості та максимально реалізують свій потенціал».
Відповідно, як зазначив посадовець, з метою реалізації положень Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні до 2030 року у Волинській області прийнятий План заходів на 2021–2022 роки, затверджений розпорядженням голови ОДА від 02.11.2021 № 687. Цей План передбачає реалізацію більше 50 заходів з розвитку в області безбар’єрності. Оскільки важливим напрямом у створені безбар´єрного простору є постійний діалог обласної влади з об'єднаннями людей з інвалідністю, тому зазначені громадські організації були залучені до розроблення обласного плану заходів.
«Що ж стосується безпосередньо містобудування та архітектури, то новий виток розвитку безбар’єрного простору у цій сфері розпочався після введення в дію з 1 квітня 2019 року Державних будівельних норм В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд для маломобільних верств населення», – зауважив Микола Томчук. – Цих вимог зобов’язані дотримуватись усі відповідні служби, організації та підприємства при підготовці дозвільних документів та розробці проєктно-кошторисної документації на нове будівництво, реконструкцію, реставрацію та капітальний ремонт усіх типів об’єктів».
Відтак, за словами, начальника управління містобудування та архітектури ОДА, спільно з територіальними громадами області проведено моніторинг та оцінку ступеня безбар’єрності усіх об’єктів фізичного оточення і послуг осіб з інвалідністю. Моніторинг проводився за десятьма категоріями об´єктів, куди входять лікарні, заклади освіти, вокзали, будівлі органів влади, надання послуг й інші публічні будівлі з високим соціальним навантаженням відвідуваності. Загалом на Волині обстежено 2026 об’єктів.
Ознайомитися детальніше з результатами рейтингу можна за посиланням: https://voladm.gov.ua/new/volin-u-triyci-lideriv-za-stupenem-bezbaryernosti-obyektiv-fizichnogo-otochennya-i-poslug-dlya-osib-z-invalidnistyu/.
Окрема увага на Волині приділена дотриманню вимог інклюзії на об’єктах програми Президента України Володимира Зеленського «Велике будівництво». Слід зазначити, що уся проектно-кошторисна документація проектів в рамках «Великого будівництва» передбачає виконання вимог державних будівельних норм, а саме: облаштування пандусів, спеціальних підйомників та інших засобів доступності для людей з порушеннями опорно-рухового апарату, а також встановлення інформаційних таблиць та позначень шрифтом Брайля, тактильної підлогової плитки, інших візуальних елементів і аудіопокажчиків для людей з порушеннями зору.
«Деяка невідповідність цих об’єктів вимогам доступності пов’язана з тим, що державні будівельні норми щодо інклюзії вступили в дію у 2019 році, а проєкти, за якими реалізовувалось будівництво, були розроблені раніше, – зауважив Микола Томчук. – Тому в області організована робота з усунення наявних недоліків на об’єктах «Великого будівництва», зданих в експлуатацію у 2020-2021 роках».
Як повідомив учасників брифінгу провідний інспектор відділу планування та технічної документації управління капітального будівництва департаменту інфраструктури ОДА Дмитро Дідух, при проектуванні нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітальному ремонті та технічному переоснащенні існуючих житлових та громадських будівель і споруд обов’язковим є забезпечення у повному обсязі вимог доступності, зручності, інформативності і безпеки.
«У разі, якщо в існуючих будівлях неможливо у повному обсязі забезпечити вимоги доступності та зручності потреб осіб з інвалідністю, здійснюється їх розумне пристосування, – наголосив Дмитро Дідух. — Серед вимог – не лише наявність у будівлях зовнішніх та внутрішніх пандусів, а й встановлення дверних прорізів відповідних розмірів, облаштування паркувальних місць транспорту, який перевозить осіб з інвалідністю. На об’єктах передбачені й пасажирські ліфти з підйомниками та світловою і звуковою інформативною сигналізацією біля дверей ліфту, а також тактильні смуги та покажчики, які є відчутні від звичайної поверхні та відрізняються кольором. Певні вимоги стосуються й облаштування санвузлів загального користування».
До слова, при відборі до переліку об’єктів, які будуть реалізуватися в рамках «Велике будівництво» у 2022 році, обов’язковою умовою планування ремонтних та будівельних робіт у лікарнях, дитячих садочках, школах та інших об’єктах є врахування вимог інклюзії та безбар’єрності. Відтак, жоден об’єкт «Великого будівництва» на Волині у подальшому не буде реалізований, якщо його проєкт не відповідає потребам маломобільних груп.
Як зазначалося в ході брифінгу, сьогодні розвиток безбар’єрності передбачає не лише дотримання державних будівельних норм у частині забезпечення інклюзії. Йдеться про подолання бар’єрів на ринку праці, в освіті, при отриманні офіційної документації та публічних послуг. Посеред іншого – й придбання зручних автобусів для маломобільних груп, доступ людей з вадами зору та слуху до різних інформаційних ресурсів, створення можливостей жителям віддалених сіл оплатити комунальні послуги зі смартфона і багато іншого.
Відтак, як зазначив начальник відділу транспорту та пасажирських перевезень управління розвитку інфраструктури департаменту інфраструктури ОДА Назар Романюк, в області ведеться активна робота щодо створення комфортних умов для маломобільних груп населення у громадському транспорті.
«Організовуючи конкурси щодо пасажирських перевезень, в пріоритеті перевізники, які мають автобуси з можливістю перевезень осіб з інвалідністю, – наголосив Назар Романюк. – Також наразі працюємо над введенням нової функції в програмі «Електронна автостанція», зокрема, щодо відображення тих рейсів, в які виходять автобуси, обладнані для осіб з інвалідністю. Адже, як відомо, задля їх комфортного проїзду автобус повинен бути облаштований спеціальним підйомником. Наразі таких транспортних засобів на міжміських, приміських, міських і міжобласних маршрутах ще небагато, і за останніх пів року їх кількість збільшилась лише на 4 одиниці».
Нагадаємо, що за ініціативи голови облдержадміністрації Юрія Погуляйка незабаром в області реалізують проєкт зі створення електронної оплати проїзду в приміських автобусах та міжміському транспорті.
«Наразі у касах автостанцій інформації про спеціально обладнані автобуси немає, що створює незручності для комфортного проїзду осіб з інвалідністю, – наголосив Назар Романюк. – Відтак, реалізація програми «Електронна автостанція» дозволить таким людям дізнатися час виїзду транспортного засобу, обладнаного пандусом».
Управління інформаційної та внутрішньої політики облдержадміністрації