23 квітня 2021, 11:21
останні оновлення: 19 листопада 2024

Про визначення потреб населення області у соціальних послугах

На виконання Закону України «Про соціальні послуги», наказу Мінсоцполітики від 20.01.2014 № 28, листа Нацсоцслужби, департаментом соціального захисту населення Волинської облдержадміністрації  опрацьовано і узагальнено матеріали про проведену роботу щодо визначення  потреб населення області у соціальних послугах.

У зв’язку зі змінами адміністративно-територіального устрою, з метою якісного виконання рекомендацій центральних органів влади, обласна державна адміністрація звернула увагу органів місцевого самоврядування, районних державних адміністрацій, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення на необхідності забезпечення виконання у повному обсязі відповідних функцій держави у сфері соціального захисту населення і захисту прав дітей.

Для забезпечення безперервності реалізації завдань та повноважень держави, місцевого самоврядування в частині надання соціальних послуг та  виконання завдань, визначених рішенням колегії Мінсоцполітики (накази Мінсоцполітики від 22.02.2021 № 100 та № 101) прийняте  відповідне доручення  голови облдержадміністрації.

В дорученні,головам районних державних адміністрацій (4) та міським, селищним, сільським головам (54) рекомендовано забезпечити організацію заходів щодо:

- визначення реальної потреби населення району/ міста/територіальної громади у соціальних послугах;

- затвердження детального плану дій зі створення надавачів базових соціальних послуг, у тому числі шляхом фінансування видатків на соціальне замовлення соціальних послуг;

- створення за потреби альтернативних стаціонарному догляду послуг, зокрема шляхом утворення відділень денного, підтриманого проживання осіб / дітей з інвалідністю та спеціалізованих служб підтримки осіб, постраждалих від домашнього насильства та насильства за ознакою статі;

- забезпечення системного підвищення кваліфікації та/або навчання фахівців із соціальної роботи, соціальних працівників, соціальних робітників, інших надавачів соціальних послуг основ соціальної роботи, основ догляду тощо;

- інформування населення району/ міста/територіальної громади в доступній формі про перелік соціальних послуг, їх зміст і порядок надання.

На виконання завдань, визначених Указом Президента України від 29.01.2021 № 30/2021 «Про деякі заходи щодо забезпечення прав громадян на якісні та безпечні соціальні послуги», міським, селищним, сільським головам територіальних громад скеровані методичні рекомендації з переліком нормативно-правових актів, прийнятих  для реалізації Закону України «Про соціальні послуги».

За результатами проведеної роботи, надана інформація відповідно до Порядку визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці у соціальних послугах.

Встановлено, що протягом звітного періоду, управління соціального захисту населення, у справах сім’ї, дітей та молоді, територіальні центри, будинки-інтернати для престарілих та осіб з інвалідністю тощо надавали достатній спектр соціальних послуг вразливим верствам населення області.

На сьогодні, у зв’язку із завершенням адміністративно-територіальної реформи - в області створено 54 територіальні громади та 4 райони, проходить поступовий перерозподіл функцій соціального забезпечення і надання соціальних послуг громадянам, які перебувають у складних життєвих обставинах і потребують сторонньої допомоги за місцем проживання.

Виконавчі органи міських, селищних, сільських територіальних громад повинні проводити інформаційно-роз’яснювальну роботу серед населення щодо переліку та нового порядку надання соціальних послуг.

З метою розв’язання життєвих проблем окремих соціальних груп, які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати, в місцевих Програмах соціального захисту населення повинні передбачатися кошти на надання матеріальної допомоги на лікування, допомогу ветеранам війни, інвалідам, допомогу воїнам-інтернаціоналістам, сім’ям мобілізованих, учасникам АТО та їх сім’ям, особам, які признані на військову службу за контрактом або членам їх сімей (дружина, мати, батько).

Основними соціальними групами, що потребують соціальних послуг є особи похилого віку, особи з інвалідністю різних вікових груп, малозабезпечені громадяни, сім’ї з дітьми та сім’ї, що опинились у складних життєвих обставинах і не здатні самостійно їх подолати, діти які залишились без батьківської опіки, особи, що повернулись з місць позбавлення волі тощо.

Звернення громадян, які перебувають в складних життєвих обставинах, стосовно отримання соціальних послуг розглядаються вчасно і вирішуються відповідно до чинного законодавства. Якість надання соціальних послуг проводиться внутрішнім моніторингом.

В розрізі адміністративно-територіальних одиниць і ТГ не заявлена потреба щодо надання особам з особливими потребами соціальних послуг: підтриманого проживання, денного догляду тощо. Органи місцевого самоврядування не запланували у найближчий  час відкривати комунальні установи соціального захисту населення та створювати надавачів базових соціальних послуг вразливим верствам населення області.

Для прикладу, наводимо аналіз потреб населення у соціальних послугах міста Луцька.

Працівниками департаменту соціальної політики була розроблена анкета До опитування залучено управління соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, службу у справах дітей та управління охорони здоров'я, територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) м. Луцька, Луцький міський центр зайнятості, головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області, Луцький місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги, департамент ЖКГ Луцької міської ради, ТзОВ «Місто для людей», ОСББ КП міста, залучено «Муніципальну касу - «Допоможемо собі» та ГО «Інсулін», громадські організації, фонд «Інваліди Чорнобиля Волині», ВОДТ «Спілка Чорнобильців», «Луцьку міську організацію ветеранів України».

Опитування проводилося методом інтерв’ю, як серед фактичних так і потенційних отримувачів соціальних послуг. На підставі отриманих результатів визначені середні показники потреб населення міста, а також передбачені можливі ризики в результаті яких можуть виникати потреби у таких соціальних послугах, як кризове та екстрене втручання, забезпечення потребуючого населення засобами реабілітації, гуманітарним або благодійним одягом.

В Луцькій міській територіальній громаді станом на 01.01.2021 року мешкає 233 677 осіб.

  З них: 45 345 осіб похилого віку (старше 60 років); 6972 осіб з інвалідністю; 1190 дітей з інвалідністю; 5151 осіб, яким виповнилось 80 років і більше.

  48 489 осіб, що перебувають на обліку в ЄДАРП, серед яких:  ветеранів війни, в тому числі учасників бойових дій АТО/ООС – 6 480 осіб; осіб з числа членів сімей загиблих учасників АТО - 99; діти війни- 8 574 осіб; ветерани праці – 13 332; осіб, що постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС – 4 627; 2 107 багатодітних родин, в яких виховується 6 785 дітей; малозабезпечених сімей – 868; осіб постраждалих від торгівлі людьми – 4 особи; постраждалих від домашнього насильства в сім’ї – 18 осіб ; 2 884 – безробітних громадян; 470 - осіб та дітей, які пересуваються на кріслах колісних; 1515 – внутрішньо переміщених осіб.

Працівники територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) м. Луцька, шляхом опитування та співпраці з медичними закладами, житлово-комунальними господарствами, громадськими організаціями проводили виявлення громадян, які потребують надання різних видів соціальних послуг, та визначенням індивідуальних потреб даних громадян у соцпослугах.

У 2020 році терцентром виявлено 4239 громадян, які потребували надання різних видів соціальних послуг, з них 4234 особи були на обліку в різних відділеннях і отримали 263 185  соціальних послуг.

На 13 % у 2020 році збільшилась кількість учасників АТО та членів їх сімей, які звернулись по допомогу в територіальний центр.

Також у 2020 році після  добровільного приєднання територіальної громади Прилуцької сільської ради до територіальної громади міста Луцька та створення Прилуцького старостинського округу до складу якого входить територія сіл Прилуцьке, Дачне, Жабка, Сапогове, мешканці даних населених пунктів, які були отримувачами соціальної послуги догляду вдома територіального центру Ківерцівського району, з 01.01.2020  отримують послугу догляду вдома у Луцькому територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) м. Луцька.

Також, для надання соціальних послуг мешканцям 4-х сіл, які добровільно приєдналися до міста,  в терцентрі двічі створювалась мультидисциплінарна команда, до складу якої входили ті працівники, на послуги яких були подані замовлення  мешканцями Прилуцького старостинського округу.

  Загалом, соціальні послуги мешканцям Луцької міської територіальної громади  надаються установами і організаціями, а саме: територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) м. Луцька; луцьким геріатричним пансіонатом; управлінням соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; службою у справах дітей; ВОБФ «Переображення»; волинським обласним центром соціально-психологічної допомоги; управлінням охорони здоров’я; ВГОІ «УТОГ»; Луцьким міськрайонним відділом філії державної установи «центр пробації» у Волинській області; Луцьким місцевим центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги; товариством «Червоний Хрест України»; Волинською обласною організацією «УТОС», а саме.

Послуга догляд вдома, денний догляд:

Соціальну послугу догляд вдома та денний догляд надає територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) м. Луцька.

Протягом 2020 року послугою догляду скористалося 1246 осіб (з них послуга догляд вдома - 768 осіб, послуга денний догляд – 478 осіб).

Соціальної послуги «паліативний/хоспісний догляд» жодна з соціальних служб не надає.

Паліативна допомога як медична послуга надається лікувально-профілактичними установами, потенційними отримувачами у громаді є – 470 осіб, фактично допомогу отримують - 426.

У Волинському обласному центрі соціально-психологічної допомоги соціальні послуги в цілодобовому стаціонарі отримали 61 особа (з них 20 дорослих та 26 осіб віком до 18 років; 15 одиноких осіб). Центр розрахований на 30 ліжко-місць.

Послуга підтримане проживання:

В даний час послуга не надається у зв’язку з відсутністю спеціально підготовлених фахівців та потреби громади у даній соціальній послузі.

Послуга соціальна адаптація:

У територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) м. Луцька протягом 2020 року даною послугою скористалося 1101 громадян Луцької міської територіальної громади.

Управлінням соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді здійснювалася соціальна робота з неповнолітніми та молоддю, засудженими до покарань без позбавлення волі, які перебувають на обліку у Луцькому міськрайонному відділі філії державної установи «Центр пробації» у Волинській області. В управління надійшло 110 повідомлень про постановку на облік осіб, засуджених до покарань без позбавлення волі, з них  8 – щодо неповнолітніх.

Працівники служби у справах дітей систематично проводять з сім'ями профілактичну роботу. Після проведеної роботи підготовлено 11 висновків про доцільність повернення дітей в сім'ю на виховання після перебування у притулку.

В рамках участі у проєкті «Оцінка та реагування на виклики щодо захисту дітей під час пандемії COVID-19» було створено 4 міждисциплінарних команди з представників служби у справах дітей, управління соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, управління освіти, якими проведено моніторинг 27 сімей.

З метою контролю за функціонуванням сімей, в яких виховуються неповнолітні, засуджені до покарань без позбавлення волі, є ризик  виходу дитини з сім’ї, проводяться спільні рейди з Луцьким сектором ювенальної превенції  Головного управління Національної поліції  у Волинській області  та службою у справах дітей. Протягом 2020 року було проведено 2 спільних рейди «Підліток».

З місць позбавлення волі у 2020 році в управління  надійшло 4 повідомлення, соціальною роботою - ресоціалізацією охоплено 4 сім’ї.

Здійснювалася соціальна робота з сім’ями, які виховують дітей з особливими потребами та особами з інвалідністю. За звітний період, роботою охоплено 1181 сім’я, де один чи кілька членів мають інвалідність, зокрема 1123 дитини з інвалідністю.

З метою інтеграції дітей та молоді з особливими потребами у суспільне життя через самообслуговування, творчість та самореалізацію у 2020 році продовжено роботу спеціалізованого формування «Інтеграційні студії розвитку для дітей та молоді з інвалідністю» у межах якого проводилися заняття для вихованців громадської організації «Батьків дітей з синдромом Дауна та іншими порушеннями розвитку», громадської організації «Центр реабілітації осіб з інвалідністю «Джерело життя», громадської організації «Спілка батьків інвалідів з розладами аутичного спектру «Янголята», громадської організації батьків дітей з психофізичними порушеннями у розвитку «Повір у себе» та дітей з інвалідністю, які не є членами громадських організацій.

Послуга соціальна інтеграція та реінтеграція:

Облік даної категорії громадян у Луцькій міській територіальній громаді здійснював Центр обліку бездомних осіб Волинського обласного благодійного фонду «Переображення» (далі - Центр), де надавалися наступні послуги: встановлення особи; облік; допомога у відновленні документів; юридичні та психологічні послуги; сприяння в поновленні на пенсійному обліку; отриманні медичної, соціальної, гуманітарної та інших видів допомог; сприяння в отриманні допомоги по безробіттю, працевлаштуванню.

У зимовий період (грудень-лютий) при Центрі діяло відділення нічного перебування, де вказаній категорії громадян, крім вищезазначених послуг, надаються послуги із забезпечення ліжко-місцем (12 місць), користування душем, збереження речей та документів.

З 01 січня 2021 року, за інформацією ВОБФ «Переображення» (лист від 12.02.2021 № 01), у зв’язку із реорганізацією, Фонд припинив реалізацію проєкту «Облік і правова підтримка бездомних осіб та осіб звільнених з установ виконання покарань після відбуття покарання».

Окрім цього, в зимовий період  у територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) м. Луцька працює стаціонарний пункт обігріву для бездомних осіб. Всім потребуючим надається доступ до користування душовою, забезпечено щоденне гаряче харчування, надається допомога одягом і взуттям через кімнату дарованих речей терцентру, надаються перукарські послуги соціальним робітником (перукарем).

Послуга надання притулку:

Працівники служби у справах дітей спільно з працівниками ювенальної превенції Луцького ВП ГУНП у Волинській області  за результатами проведених рейдів вулицями міста, виявлених дітей влаштовують у притулок для дітей служби у справах дітей Волинської ОДА та  у заклад охорони здоров'я.

Також надається відповідна допомога у Волинському обласному центрі соціально-психологічної допомоги (заклад розрахований на 30 ліжко-місць).

Окрім цього, одноразову соціальну допомогу отримали 1608 дорослих осіб, на телефон «гарячої лінії» звернулось 162 дорослі особи. Протягом року у Центрі отримали соціальну допомогу (притулок) у зв’язку з домашнім насильством - 18 осіб.

Послуга екстрене (кризове) втручання:

Службою у справах дітей відвідано 290 сімей, обстежено умови проживання та складені акти обстеження; було видано 5 направлень до Волинського обласного центру соціально - психологічної допомоги.

Послуга консультування:

У територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) м. Луцька 2630 осіб отримують різні консультації (без дотримання державного стандарту).

Працівниками служби у справах дітей проводяться індивідуальні профілактичні бесіди (360), індивідуальні консультації (137). Систематично проводиться індивідуально-роз'яснювальна робота з членами родин, діти з яких перебувають на обліку у службі у справах дітей, щодо профілактики дитячої бездоглядності та жебрацтва.

Працівники управління освіти, а саме практичні психологи та соціальні педагоги ЗЗСО надають індивідуальні консультації для батьків (463) та дітей (273), які знаходяться в складних життєвих обставинах.

Для  надання екстреної консультативної допомоги за зверненням мешканців міста в управлінні соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді працює «Телефон Довіри» на який звернулось 2020 осіб, що на 5 відсотків більше ніж 2019 року. За результатами роботи усім надано соціальні послуги.

До Луцького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги за соціальною послугою консультування протягом 2020 року звернулася 51 особа.

У Волинському обласному центрі соціально-психологічної допомоги в телефонному режимі надаються інформаційні консультації щодо поселення осіб постраждалих від домашнього насильства. Надано 162 консультації через «гарячу лінію» Центру.

Послуга соціальний супровід:

У територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) м. Луцька під соціальним супроводом перебуває 768 осіб,  в управлінні соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, перебуває 5 прийомних сімей, і 1 дитячий будинок сімейного типу.

Послуга представництво інтересів:

Службою у справах дітей представлено інтереси 156 дітей у судах, з них: під час розгляду кримінальних справ – 59; під час розгляду цивільних справ – 97.

Послуга посередництво (медіація):

На даний час послуга не надається у зв’язку з відсутністю спеціально підготовлених фахівців та потреби громади у даній соціальній послузі.

Послуга соціальна профілактика:

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми», зі змінами  спеціалістами управління соціальних служб для сім’ї, діткй та молоді здійснюються перевірки цільового використання коштів державної допомоги при народженні дитини. Загалом упродовж 2020 року здійснено 200 таких перевірок. Для призначення допомоги на дітей одиноким матерям працівниками управління проводилися обстеження матеріально-побутових умов сімей із зазначенням інформації щодо факту проживання дитини з матір’ю, за звітний період  проведено 23 обстеження.

Протягом 2020 року здійснювалась соціально-профілактична робота з 20 вагітними жінками та породіллями з новонародженими дітьми та їх сім’ями за повідомленнями з Луцького пологового будинку та інших закладів охорони здоров’я. Метою соціальної роботи з цією категорією сімей є раннє виявлення сімей, в яких є ризики недогляду за дітьми, і які входять до групи ризику опинитися в складних життєвих обставинах, надання їм соціальних послуг, попередження вилучення дитини з сім’ї. Також здійснювалась соціальна робота з 10 сім’ями, щодо яких надійшли повідомлення з загальноосвітніх закладів міста.

Послуга натуральна допомога:

Актуальним для громади залишається питання надання натуральної допомоги. Дана соціально-економічна послуга (забезпечення засобами особистої гігієни) задовольняє попит мешканців міста частково. Державних програм щодо безкоштовного забезпечення засобами особистої гігієни немає, кошти з бюджету міста на такі цілі не виділяються.  Засоби особистої гігієни терцентр міста Луцька отримує лише як благодійну допомогу.

Серед послуг, які надає територіальний центр є і послуга із забезпечення  харчуванням за кошти місцевого бюджету малозахищених мешканців міста (1253 особи).

Також, громадяни міста користуються послугами, які надаються структурними підрозділами терцентру: перукарські; послуги з ремонту  одягу; ремонту годинників; ручного масажу; забезпечення одягом та взуттям через кімнату дарованих речей; фізіотерапевтичні процедури; консультації психолога, тощо. Протягом звітного періоду всіх громадян даної категорії забезпечено продуктовими наборами.

Товариство Червоний Хрест України надає допомогу одиноким малозабезпеченим громадянам, особам з інвалідністю, внутрішньо переміщеним особам, дітям з малозабезпечених родин, багатодітним сім’ям, дітям-сиротам, безхатькам. Допомога надається речами першої необхідності, продуктами, засобами гігієни та засобами реабілітації. В 2020 році одержали натуральну допомогу 623 чол. на суму 74 270 гривень, в тому числі продуктами 304 на суму 22 660 гривень. Крім того засоби гігієни і медикаменти отримали 100 осіб на суму 7111 гривень, гігієнічні набори і психо-соціальні набори отримали 30 сімей на суму 23 497, подарункові картки в ТЦ «Епіцентр» отримали 6 громадян на суму 1200 гривень. Засоби реабілітації отримала 21 особа.

Крім того, працівники установи, які працювали в умовах карантину, вивчали питання щодо необхідності забезпечення продуктовими наборами як підопічних терцентру, так і малозабезпечених мешканців Луцької міської територіальної громади, та були задіяні у доставці продуктових наборів, які надавались благодійними фондами, церквами різних конфесій, а також мережею продуктових супермаркетів АТБ. Мешканцям Луцька було вручено 5289 продуктових наборів.

У 2020 році територіальний центр продовжував співпрацювати з благодійними фондами міста в напрямку надання натуральної допомоги соціально-незахищеним мешканцям Луцької міської територіальної громади :

  • ВОБФ «Дитяча місія. Україна» - забезпечення одягом, взуттям, засобами особистої гігієни, технічними засобами реабілітації у вигляді гуманітарної допомоги, а також продуктами харчування, у вигляді благодійної допомоги;
  • ВОБФ «Місія допомоги» - забезпечення одягом, взуттям, технічними засобами реабілітації, одноразовими пелюшками у вигляді гуманітарної допомоги;
  • ВОБФ «Полукс» - забезпечення одягом, взуттям, гігієнічними наборами, у вигляді гуманітарної допомоги;
  • ВОБФ «Добродій» - забезпечення одягом, взуттям у вигляді гуманітарної допомоги;
  • РГЦЄХБ «Фіміам» - забезпечення технічними засобами реабілітації у вигляді гуманітаної допомоги;
  • Фонд Ігоря Палиці «Тільки разом» - продуктові набори;
  • ВОБФ «Переображення» - облік бездомних громадян та осіб звільнених з місць позбавлення волі, їх реабілітація та надання соціальної підтримки.

Послуга фізичний супровід осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового апарату та пересуваються на кріслах колісних, порушення зору:

586 соціальних послуг із супроводу людей з інвалідністю по зору надано Всеукраїнською організацією людей з інвалідністю по зору «Генерація успішної дії» Волинський обласний осередок. За звітний період службою супроводу незрячих скористалося 38 осіб з інвалідністю по зору.

Послуга переклад жестовою мовою:

У Всеукраїнській громадській організації інвалідів «Українське товариство глухих» (ВГОІ «УТОГ») на обліку перебуває 617 осіб з порушенням слуху. У вирішенні соціально-побутових питань надано 2318 послуг.

З метою створення доступного простору для осіб з інвалідністю із вадами слуху у Луцькій міській територіальній громаді забезпечено доступ до системи «Сервіс УТОГ» - це система надання допомоги висококваліфікованих перекладачів жестової мови у режимі відеозв’язку у смартфоні або планшеті через окремий програмний комплекс (мобільний додаток).

Для подолання бар’єру у спілкуванні між людьми із вадами слуху та працівниками які здійснюють прийом громадян, департаментом соціальної політики Луцької міської ради було закуплено 3 планшети.

Послуга догляд та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних:

Службою у справах дітей надається послуга «Влаштування до сімейних форм виховання». На первинному обліку перебуває 157 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з них: 63 дитини-сироти, 94 дитини, позбавленої батьківського піклування.

Послуга супровід під час інклюзивного навчання:

До управління освіти за результатами звітних даних до практичних психологів та соціальних педагогів ЗЗСО надійшло 165 звернень від батьків, 173– від педагогів, 96 – з боку дітей щодо психологічного супроводу дітей з ОП в умовах інклюзивної освіти.

Послуга інформування:

З метою інформування населення щодо організації надання соціальних послуг департаментом соціальної політики Луцької міської ради розроблено плакати на тему «Соціальні послуги, що кому і як?», «Перелік соціальних послуг» та 17 видів інформаційних буклетів про базові соціальні послуги та порядок їх надання.

Вищевказані інформаційні матеріали розміщені в департаменті соціальної політики Луцької міської ради, територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) міста Луцька, Луцькому міському центрі зайнятості, головному управлінні Пенсійного фонду України у Волинській області, центрі надання адміністративних послуг міста Луцька, амбулаторіях сімейної медицини міста. На Facebook сторінці департаменту соціальної політики розміщено плакати та інформативні відео ролики «Що таке соціальні послуги?» та «Як отримати соціальні послуги?».

В управлінні соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді наявні інформаційні дошки – як для внутрішньої комунікації, так і для актуалізації інформації для відвідувачів управління (розміщені графіки прийому громадян, інформаційні буклети).

Уся інформація про діяльність управління розміщена на офіційному веб-сайті Луцької міської ради. Окрім того, інформація про проведені заходи поширюється у соціальних мережах та періодичних виданнях.

У Волинському обласному центрі соціально-психологічної допомоги систематично проводяться заходи у сфері запобігання протидії домашньому насильству та/або насильству за ознакою статі з метою підвищення обізнаності мешканців закладу.

У ході визначення потреб Луцької міської територіальної громади у соціальних послугах, фактичні та потенційні отримувачі соціальних послуг вважають найнеобхіднішим кроком у напрямку покращення надання соцпослуг - поліпшення матеріально-технічної бази.

Також значна частина респондентів наголошує на потребі збільшення чисельності соціального персоналу, створення інфраструктурних об’єктів в громаді, зокрема, спеціалізованих закладів для постійного або тимчасового проживання осіб похилого віку, осіб з інвалідністю, які потребують постійної сторонньої допомоги та догляду, в тому числі невиліковно хворих осіб, осіб на останніх стадіях життя (надання послуг харчування, догляду, організації надання медичної допомоги); закладу для тимчасового проживання та реінтеграції у суспільство бездомних осіб (з наданням послуг психологічної підтримки, працевлаштування, відновлення документів, інших послуг); закладу комплексної реабілітації осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю; спеціальних служб для соціальної роботи сім’ям з дітьми.

При цьому учасники опитування вказують на потребу збільшення фінансування/належного фінансування сфери надання соціальних послуг за кошти державного, а не місцевого бюджетів.

В цілому, надана  для опрацювання і узагальнення інформація по визначенню потреб населення у соціальних послугах, аналогічна за зістом по  4-х районах і 54 тергромадах.

В умовах зміни адміністративно-територіального устрою та максимального наближення адміністративних послуг соціального характеру до мешканців територіальних громад,  в поточному і наступних роках необхідно буде вживати заходи щодо вдосконалення механізму адміністрування державної соціальної підтримки на регіональному, районному та базовому рівнях. Оскільки, отримані в результаті децентралізації повноваження та ресурси передбачають максимальне залучення сільських, селищних, міських рад в усі процеси забезпечення надання соціальних послуг та здійснення соціальної роботи, зокрема, вирішення питань організації здійснення соціальної роботи, надання соціальних послуг, в тому числі, шляхом мобілізації зусиль та ресурсів усіх суб’єктів господарювання, що є на території територіальної громади. Зазначена робота, має супроводжуватись процесом розвитку системи надання базових соціальних послуг за місцем проживання людини, без вилучення її зі звичного середовища проживання та запровадження інноваційних послуг, зокрема для осіб з інвалідністю, дітей, літніх людей, постраждалих від торгівлі людьми та домашнього насильства тощо.

Підсумовуючи усе вищезазначене, обласна державна адміністрація вважає, що в нинішній перехідний період (у т.ч. ускладнений карантинними заходами) можуть максимально врахувати потреби вразливих категорій населення територіальної громади області та  визначити джерела та механізми фінансування базових соціальних послуг органи місцевого самоврядування.

Аналіз отриманих та опрацьованих даних із різних служб показав, що в області  налагоджена системна робота з надання соціальних послуг сім’ям та особам,  які опинилися в складних життєвих обставинах.

Порівнюючи дані про кількість фактичних та потенційних отримувачів, можна зробити висновок, що майже всі соціальні групи, які потребують соціальної допомоги і підтримки, охоплені соціальними службами.

Наявні ресурси дають можливість задовольнити попит громадян у соціальних послугах. Соціальні служби, які функціонують в області, мають достатні можливості надавати кожній конкретній особі/ сім’ї своєчасну і доступну допомогу.

Тому, подальше систематичне визначення потреб у соціальних послугах соціальних груп районів і міст області дозволить оперативно (залежно від  конкретного випадку) реагувати на соціальні та демографічні процеси та  попередити виникнення соціальних проблем.

 Департамент соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації