Про роботу із зверненнями громадян в облдержадміністрації
Інформаційна довідка
про роботу із зверненнями громадян
в обласній військовій адміністрації за 2024 рік
На виконання вимог Закону України «Про звернення громадян», Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» (далі – Указ Президента України) протягом 2024 року в обласній військовій адміністрації проводилася відповідна робота із забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення, забезпечення кваліфікованого та своєчасного розгляду звернень, задоволення законних вимог заявників, поновлення порушених конституційних прав громадян та запобігання таким порушенням.
На нараді керівника апарату обласної державної адміністрації заслухано питання аналізу та стану роботи зі зверненнями громадян за 2023 рік, І квартал, перше півріччя та 9 місяців 2024 року. За результатами окремим керівникам структурних підрозділів обласної та районних державних адміністрацій дано ряд доручень для вдосконалення відповідної роботи та забезпечення об'єктивного і своєчасного розгляду звернень громадян, зокрема електронних, перевірку викладених у них фактів, прийняття рішень відповідно до чинного законодавства та повідомлення громадян про наслідки розгляду, підвищення результативності перевірок, за рішенням керівника розміщення на офіційних вебсайтах узагальнених матеріалів про організацію роботи зі зверненнями громадян, інформацій про телефонні «гарячі лінії», «телефони довіри» в районних військових адміністраціях, графіків особистих/виїзних прийомів громадян, роз’яснень повноважень місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування та найбільш актуальних питань, що порушуються, обов’язкового надання заявникам роз’яснень порядку оскарження прийнятих рішень у разі визнання звернень необґрунтованими.
Крім того, начальники (заступники голів) районних військових адміністрацій прозвітували перед начальником обласної військової адміністрації про проведену роботу із зверненнями громадян у 2024 році (відповідно до графіка особистого звітування голів райдержадміністрацій про роботу із зверненнями громадян у 2024 році, затвердженого заступником керівника апарату облдержадміністрації від 6 січня 2025 року).
У зв’язку з введенням в Україні воєнного стану прийнято рішення призупинити проведення особистих прийомів громадян керівництвом обласної військової адміністрації, її структурних підрозділів шляхом опрацювання заяв, скарг, пропозицій громадян у письмовій та електронній формах. Ця вимога діятиме до окремого розпорядження начальника обласної військової адміністрації. Водночас, у рамках робочих візитів до територіальних громад начальника обласної військової адміністрації зареєстровано як особистий прийом 13 звернень (усних і письмових) та опрацьовано відповідно до чинного законодавства.
На виконання Указу Президента України, з метою зворотного зв’язку, надання інформаційних послуг, оперативного реагування на гострі проблеми жителів територіальних громад області, невідкладного вжиття заходів щодо припинення неправомірних дій, поновлення прав і свобод громадян, порушених внаслідок недодержання вимог законодавства про звернення громадян, в обласній військовій адміністрації функціонує гаряча телефонна лінія «телефон довіри» (розпорядження голови облдержадміністрації від 24.12.2013 № 532). Загалом, дзвінки мали довідковий характер та додаткового розгляду не потребували.
Аналіз надходження звернень до облдержадміністрації (обласної військової адміністрації) свідчить, що за 2024 рік кількість звернень у порівнянні з 2023 роком зменшилася на 9 % (3 991 проти 4 389).
З урахуванням колективних звернень з пропозиціями, заявами та скаргами до обласної військової адміністрації протягом звітного періоду звернулося 7 711 громадян (у 2023 році – 7 843 громадянина).
Протягом звітного періоду у своїх зверненнях громадяни порушили 3 991 питання.
На 9 % зросла кількість повторних звернень (72 проти 66). На 40 % зменшилася кількість колективних звернень (52 проти 87) у порівнянні з минулим роком.
На 11 % збільшилася кількість електронних звернень (75 проти 67).
Варто зазначити, що протягом звітного періоду спостерігається зменшення кількості надходження звернень громадян до обласної військової адміністрації через органи влади вищого рівня, зокрема із Секретаріату Кабінету Міністрів України направлено на розгляд 8 звернень (у 2023 році – 42), але є незначне збільшення кількості звернень з Офісу Президента України – 74 звернення (у 2023 році – 70), з Апарату Верховної Ради України – 18 (у 2023 році – 15).
Водночас через державну установу «Урядовий контактний центр» до обласної військової адміністрації надійшло для розгляду 2 624 звернення, що на 28 % менше, ніж у минулому році (3 645). У цілому такі звернення складають 65 % від загальної кількості всіх звернень. Звертаючись на Урядову гарячу лінію, громадяни найбільше цікавилися питаннями соціального захисту, зокрема оформлення державних соціальних допомог, серед них виплати адресної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, а також надання соціального житла, призначення та виплати коштів субсидії, пільг та пенсії; актуальними були також питання комунального господарства: ремонт комунікацій у будинках, тарифи на комунальні послуги, ремонт автомобільних доріг місцевого значення, благоустрій прибудинкових територій житлових будинків; транспорту та зв’язку, зокрема роботи перевізників пасажирських перевезень, вартості таких послуг тощо.
Слід зазначити, що протягом 2024 року 411 звернень через Урядову гарячу лінію надійшло від тимчасово переміщених на територію Волинської області осіб. Ці звернення стосувалися здебільшого питання виплати коштів соціальної допомоги на проживання ВПО та надання необхідної гуманітарної допомоги. Це на 15 % менше, ніж у минулому році (481).
Аналіз тематики всіх питань, порушених у зверненнях громадянами, свідчить, що складна суспільно-політична ситуація в державі постійно впливає на спектр і характер основних проблем, з якими зверталися громадяни.
Так, актуальними для мешканців області залишалися питання соціального захисту – 2 274, або 57 % від усіх прийнятих до розгляду, житлово-комунального господарства – 644, або 16 %.
Слід відзначити, що в порівнянні з минулим роком суттєво зросла кількість звернень щодо діяльності органів влади різних рівнів. Так, на 56 % зросла кількість звернень, які стосувалися діяльності органів місцевого самоврядування, та на 50 % – щодо діяльності місцевих органів виконавчої влади. Такі звернення, в основному, стосувалися прийняття чи навпаки скасування рішень місцевих виконавчих комітетів та інше.
Натомість, на 62 % зменшилася кількість звернень з питань охорони здоров’я, на 45 % – аграрної політики, на 37 % – транспорту і зв’язку, на 30 % – освіти і науки.
На 32 % зросла кількість звернень від найменш соціально захищених верств населення. Зокрема, учасники війни, бойових дій та особи з інвалідністю внаслідок війни зверталися з питаннями проходження лікування/реабілітації, особи з інвалідністю І–ІІІ груп – надання матеріальної допомоги на лікування/ придбання ліків, члени багатодітних сімей, одинокі матері – призначення та виплати державних соціальних допомог, учасники ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та особи, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи, – отримання бланку посвідчення взамін довідки, зубопротезування, виконання рішення суду щодо зобов’язання органів пенсійного фонду України виплачувати доплати за проживання в зоні гарантованого добровільного відселення та інше. У цілому, такі звернення складають близько 32 % усіх звернень, що надійшли до обласної військової адміністрації протягом 2024 року.
Із 3 991 зареєстрованого у звітному періоді звернення позитивно вирішено 25 % (993), надано роз’яснення на 55 % (2 193), у вирішенні відмовлено – 0,8 % (32), надіслано за належністю відповідно до статті 7 Закону України «Про звернення громадян» 14,3 % (571).
Усі питання, порушенні громадянами у зверненнях, належним чином розглянуто керівництвом обласної військової адміністрації. З метою своєчасного розгляду звернень, що перебувають на контролі в обласній військовій адміністрації, щоп’ятниці здійснювався відповідний моніторинг. Для належної виконавської дисципліни та уникнення порушень контрольних термінів безпосереднім виконавцям систематично надсилалися нагадування-попередження про закінчення термінів розгляду звернень громадян. Відповідно, рівень виконавської дисципліни становить 100 відсотків. Порушень термінів розгляду звернень не допущено.
Відділом роботи із зверненнями громадян апарату ведеться моніторинг повторних звернень, зокрема причин, що їх зумовлюють. Не допущено безпідставних відмов у задоволенні законних вимог заявників. Відсутня упередженість, халатність та формалізм.
Заявники безперешкодно можуть брати участь у перевірці поданих ними заяв чи скарг та ознайомлюватися з матеріалами таких перевірок.
Уживаються заходи для поновлення прав і свобод громадян, порушених унаслідок недодержання вимог законодавства про звернення громадян. Фактів притягнення до відповідальності посадових осіб за невиконання чи неналежне виконання службових обов’язків щодо розгляду звернень громадян немає.
В обласній військовій адміністрації постійно ведеться роз’яснювальна робота та надаються консультації громадянам про порядок найбільш ефективної реалізації їх конституційного права на звернення.