Положення про департамент житлово-комунального господарства та капітального будівництва Волинської обласної державної адміністрації
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження начальника
обласної військової адміністрації
10 червня 2025 року № 333
ПОЛОЖЕННЯ
про департамент житлово-комунального господарства та капітального будівництва Волинської обласної державної адміністрації
- Департамент житлово-комунального господарства та капітального будівництва Волинської обласної державної адміністрації (далі - департамент) утворюється головою Волинської обласної державної адміністрації, входить до її складу й у межах Волинської області забезпечує виконання покладених на цей структурний підрозділ завдань.
- Департамент підпорядкований, підзвітний та підконтрольний голові Волинської обласної державної адміністрації, а також підзвітний і підконтрольний Міністерству розвитку громад та територій України (далі – Мінрозвиток).
- Департамент у своїй діяльності керується Конституцією України та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами законодавства України, розпорядженнями голови Волинської обласної державної адміністрації, а також цим Положенням.
- Департамент забезпечує реалізацію державної політики:
1) у галузі житлово-комунального господарства, енергозбереження, енергоефективності, житлової політики, благоустрою населених пунктів, поводження з твердими побутовими відходами на території області;
2) в галузях будівництва (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту), ремонту, модернізації інфраструктури, об’єктів житлової нерухомості, громадського призначення, виробничого комплексу, соціальної сфери, сфери житлово-комунального господарства, благоустрою населених пунктів, захисних споруд цивільного захисту, інших об’єктів, що мають вплив на життєдіяльність населення, а також щодо військових інженерно-технічних об’єктів і фортифікаційних споруд та об’єктів спеціального призначення тощо.
- Основними завданнями департаменту є:
- реалізація державної політики щодо дотримання норм Конституції України і законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, розпоряджень голови Волинської обласної державної адміністрації та здійснення контролю за їх реалізацією;
- забезпечення у межах своїх повноважень захисту прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб;
- аналіз стану і тенденцій соціально-економічного та культурного розвитку в галузі будівництва в межах області та вжиття заходів щодо усунення недоліків;
- участь у підготовці пропозицій до проєктів програм соціально- економічного та культурного розвитку області;
- внесення пропозицій щодо реформування і розвитку сфери житлово-комунального господарства, спрямованих на виконання законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України і забезпечення здійснення заходів для їх реалізації;
- надання адміністративних послуг;
- внесення пропозицій до проєкту обласного бюджету;
- забезпечення ефективного і цільового використання відповідних бюджетних коштів;
- здійснення державного контролю за дотриманням підприємствами, установами та організаціями правил, норм, стандартів у межах визначених повноважень;
- участь у розробці проєктів розпоряджень голови Волинської обласної державної адміністрації, у визначених законом випадках - проєктів нормативно-правових актів, з питань реалізації повноважень у галузі житлово-комунального господарства, енергозбереження у цій галузі та у галузі капітального будівництва на території області;
- участь у погодженні проєктів нормативно-правових актів, розроблених іншими органами виконавчої влади;
- участь у розробленні проєктів розпоряджень голови Волинської обласної державної адміністрації, проєктів нормативно-правових актів, головними розробниками яких є інші структурні підрозділи Волинської облдержадміністрації;
- участь у підготовці звітів голови Волинської обласної державної адміністрації для їх розгляду на сесії Волинської обласної ради;
- підготовка самостійно або разом з іншими структурними підрозділами Волинської облдержадміністрації інформаційних та аналітичних матеріалів для подання голові Волинської обласної державної адміністрації;
- забезпечує здійснення заходів щодо запобігання і протидії корупції;
- підготовка (участь у підготовці) проєктів угод, договорів, меморандумів, протоколів зустрічей делегацій і робочих груп у межах своїх повноважень;
- розгляд в установленому законодавством порядку звернень громадян;
- опрацювання запитів і звернень народних депутатів України та депутатів місцевих рад;
- забезпечення доступу до публічної інформації, розпорядником якої є департамент;
- інформування населення про стан здійснення визначених законом повноважень;
- контроль за діяльністю органів місцевого самоврядування та методична допомога з питань здійснення наданих їм законом повноважень органів виконавчої влади;
- здійснення повноважень, делегованих органами місцевого самоврядування за рішенням голови Волинської обласної державної адміністрації;
- забезпечення у межах своїх повноважень виконання завдань цивільного захисту населення, дотримання вимог законодавства з охорони праці, пожежної безпеки;
- здійснення в установленому порядку внутрішнього аудиту;
- організація роботи з укомплектування, зберігання, обліку та використання архівних документів;
- забезпечення у межах своїх повноважень реалізації державної політики стосовно захисту інформації з обмеженим доступом;
- участь у вирішенні відповідно до законодавства колективних трудових спорів (конфліктів);
- забезпечення захисту персональних даних;
- здійснення інших передбачених законодавством повноважень;
- забезпечення збереження державної таємниці в департаменті;
- організація заходів з мобілізаційної підготовки та мобілізації у сферах житлово-комунального господарства та капітального будівництва відповідно до вимог законодавства.
- Департамент у сфері житлової політики та надання житлово-комунальних послуг:
- бере участь у підготовці пропозицій щодо формування державної житлової політики, реформування та розвитку житлово-комунального господарства області;
- у встановленому порядку вносить пропозиції до проєкту обласного бюджету щодо фінансування заходів з реконструкції та капітального ремонту об’єктів житлового фонду;
- у межах визначених законодавством повноважень здійснює контроль за дотриманням вимог чинних нормативно-правових актів з питань утримання та експлуатації житлового фонду;
- бере участь у розробленні, реалізації та фінансуванні державних програм, розробляє та організовує виконання обласних програм з питань розвитку соціального житла та передачі гуртожитків у власність територіальних громад;
- надає організаційно-методичну допомогу об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку з питань утримання та збереження житлового фонду, реалізації заходів щодо поліпшення його технічного стану;
- забезпечує виконання державної політики з питань формування й утримання житлового фонду гуртожитків та здійснює контроль за її реалізацією;
- забезпечує спільно з органами місцевого самоврядування виконання затверджених державної та місцевих програм передачі гуртожитків у власність відповідних територіальних громад та розвитку соціального житла;
- бере участь у вирішенні проблемних питань щодо забезпечення житлових прав мешканців гуртожитків;
- забезпечує виконання державної політики з питань формування й утримання житлового фонду соціального призначення та здійснює контроль за її реалізацією;
- забезпечує реалізацію повноважень обласної державної адміністрації щодо здійснення контролю за виконанням місцевих програм реконструкції, заміни житлового фонду;
- спільно з органами місцевого самоврядування бере участь у розгляді питань щодо передачі у комунальну власність з наступним здійсненням приватизації державного житлового фонду, який знаходиться у повному господарському віданні або оперативному управлінні державних підприємств, організацій та установ;
- бере участь у реалізації державної політики щодо ціноутворення у сфері житлово-комунального господарства, готує пропозиції щодо їх оптимізації;
- взаємодіє з органами місцевого самоврядування з питань житлово-комунальних послуг та регулювання цін / тарифів у межах своїх повноважень;
- здійснює моніторинг стану розрахунків підприємств житлово-комунального господарства за енергоносії, оплати населенням, юридичними особами наданих їм житлово-комунальних послуг та надає пропозиції щодо їх удосконалення;
- проводить економічний аналіз динаміки складових цін / тарифів на житлово-комунальні послуги, здійснює аналіз рівня відшкодування тарифами витрат на житлово-комунальні послуги, фінансово-економічного стану підприємств житлово-комунального господарства регіону з метою об’єктивної та всебічної оцінки досягнутих фінансових результатів;
- надає методичну допомогу місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам і організаціям житлово-комунального господарства з питань формування заробітної плати на підприємствах галузі та з інших питань, що належать до компетенції структурного підрозділу;
- здійснює моніторинг дотримання комунальними підприємствами галузі мінімальних гарантій в оплаті праці.
- Департамент у сфері теплопостачання та енергозбереження:
- забезпечує реалізацію державної політики у сфері енергозбереження та ефективного використання енергетичних ресурсів, відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива;
- розробляє і реалізує обласні програми та бере участь у розробленні і реалізації державних цільових програм;
- здійснює аналіз у сфері теплопостачання;
- організовує контроль за здійсненням заходів, спрямованих на забезпечення сталої роботи об’єктів житлово-комунального господарства в осінньо-зимовий період, а також в умовах виникнення стихійного лиха, аварій, катастроф і ліквідації їх наслідків, здійснює моніторинг підготовки об’єктів житлово-комунального господарства до роботи в осінньо-зимовий період;
- погоджує діяльність з питань формування державної політики у сфері теплопостачання з органами місцевого самоврядування;
- забезпечує виконання правил і норм у сфері теплопостачання;
- здійснює реалізацію повноважень обласної державної адміністрації щодо контролю за забезпеченням споживачів міст та інших населених пунктів області тепловою енергією;
- забезпечує реалізацію повноважень обласної державної адміністрації щодо ліцензування господарської діяльності з виробництва теплової енергії (крім діяльності з виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях), транспортування її магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, постачання теплової енергії;
- уживає заходів до поліпшення роботи з енергозбереження на підприємствах галузі, оснащення об’єктів житлово-комунального господарства та наявного житлового фонду засобами обліку води та теплової енергії згідно із загальнодержавними та регіональними програмами;
- вносить пропозиції з питань пріоритетних напрямків діяльності у сфері впровадження енергоефективних, ресурсозберігаючих технологій, освоєння альтернативних видів палива;
- забезпечує в межах повноважень здійснення заходів щодо популяризації економічних, екологічних і соціальних переваг ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів.
- Департамент у сфері питної води та питного водопостачання:
- розробляє і реалізує державні, регіональні та місцеві програми у сфері питної води та питного водопостачання;
- забезпечує реалізацію повноважень обласної державної адміністрації щодо здійснення контролю за виконанням установлених правил і норм;
- порушує питання щодо прийняття рішень про обмеження, тимчасову заборону (зупинення) діяльності підприємств, установ та організацій у разі порушення вимог законодавства у сфері питної води та питного водопостачання;
- забезпечує виконання правил і норм користування системами питного водопостачання, дотримання режиму зон санітарної охорони джерел та об’єктів централізованого питного водопостачання;
- здійснює аналіз стану питної води, питного водопостачання та водовідведення;
- забезпечує дотримання правил користування водозабірними спорудами, призначеними для задоволення потреб споживачів у питній воді, обмежує або забороняє використання питної води для промислових потреб, відповідає за належне забезпечення жителів міст, інших населених пунктів питною водою, кількість та якість якої повинні відповідати нормативним вимогам;
- розробляє та забезпечує реалізацію проєктів зон санітарної охорони джерел та об’єктів централізованого питного водопостачання;
- забезпечує реалізацію повноважень обласної державної адміністрації щодо ліцензування господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, обсяги якої встановлюються ліцензійними умовами.
- Департамент у сферах благоустрою населених пунктів, поводження з побутовими відходами, галузі поховання:
- бере участь у розроблені та виконанні регіональних програм з благоустрою населених пунктів області;
- інформує населення області про здійснення заходів із благоустрою населених пунктів;
- здійснює аналіз стану благоустрою населених пунктів, поводження з твердими побутовими відходами;
- забезпечує реалізацією повноважень місцевих державних адміністрацій щодо здійснення державного контролю за дотриманням законодавства щодо благоустрою території населених пунктів області;
- надає пропозиції щодо збирання і видалення твердих побутових відходів, створення полігонів для захоронення, а також роздільного збирання корисних компонентів цих відходів;
- надає пропозиції щодо затвердження схем санітарного очищення в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці;
- відповідно до компетенції та в межах визначених Конституцією і законами України здійснює повноваження у галузі поховання;
- забезпечує реалізацію повноважень місцевої державної адміністрації щодо здійснення на відповідній території державного контролю за дотриманням санітарних правил, державних стандартів, інших нормативних документів у галузі поховання, а також правил благоустрою згідно чинного законодавства;
9) здійснює інші передбачені законодавством повноваження у сферах благоустрою населених пунктів, поводження з побутовими відходами та галузі поховання.
- Департамент у сфері будівництва:
- бере участь у реалізації державних і бюджетних програм з питань будівництва, ремонту, модернізації інфраструктури (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту), об’єктів нерухомості, реалізації проектів соціальної інфраструктури, захисних споруд цивільного захисту, інших об’єктів, що мають вплив на життєдіяльність населення, а також щодо військових інженерно-технічних об’єктів і фортифікаційних споруд та об’єктів спеціального призначення в разі визначення структурного підрозділу розпорядником коштів за програмою тощо;
- розробляє проєкти комплексних регіональних програм будівництва, зокрема житлової та соціальної інфраструктури;
- організовує розгляд проблемних питань реалізації проєктів будівництва відповідно до компетенції з підготовкою відповідних рекомендацій;
- здійснює моніторинг уведених в експлуатацію соціально значущих та незавершених будівництвом об’єктів;
- бере участь у розгляді питань, пов’язаних з виникненням надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру;
- здійснює моніторинг проєктування та будівництва об’єктів у межах реалізації проєктів державного значення;
- бере участь у підготовці пропозицій щодо стимулювання розвитку вітчизняного виробництва сучасних та ефективних будівельних матеріалів і виробів будівельного призначення;
- бере участь у розробленні пропозицій щодо посилення інноваційної складової при здійсненні проєктування та будівництва об’єктів промисловості;
- здійснює моніторинг розвитку індустрії будівельних матеріалів;
- складає переліки об’єктів, які фінансуються кощтом державних капітальних вкладень, передбачених у державному та місцевому бюджетах;
- розробляє на основі пропозицій структурних підрозділів Волинської обласної державної адміністрації поточні перспективні програми капітального будівництва в області, в межах компетенції забезпечує складання переліків проєктів будівель, титульних списків будівель, проєктно-вишукувальних робіт тощо;
- забезпечує виконання завдань з будівництва житлових будинків, об’єктів освіти, охорони здоров’я, торгівлі, громадського харчування, комунального господарства, військових, інженерно-технічних об’єктів і фортифікаційних споруд та об’єктів спеціального призначення, культурно-побутового й іншого призначення та ефективного використання капітальних вкладень, що спрямовуються для цієї мети;
- забезпечує в установленому порядку своєчасне й у повному обсязі фінансування проєктно-розвідувальних робіт і будівництва об’єктів відповідно до титульних списків будов та укладених договорів;
- розміщує замовлення на проєктно-розвідувальні роботи, укладає з проєктними і розвідувальними організаціями договори на розроблення проєктно-кошторисної документації та здійснення ними авторського нагляду за будівництвом;
- здійснює передачу в установлені терміни проєктним або розвідувальним організаціям завдань на проєктування, вихідних даних та інших документів, необхідних для виконання проєктних і розвідувальних робіт та розроблення проектно-кошторисної документації;
- приймає і перевіряє комплектність одержаної від проєктних або розвідувальних організацій проєктно-кошторисної та іншої документації, забезпечує в установленому порядку проведення державної експертизи цієї документації, її погодження і затвердження та передає цю документацію будівельним організаціям;
- виконує функцію служби замовника та укладає договори на проведення будівельних робіт на об’єктах;
- розміщує замовлення на капітальне будівництво, зокрема житла, укладає з будівельними організаціями відповідні договори;
- забезпечує підготовку геодезичної основи для будівництва;
- забезпечує реєстрацію у відповідних органах дозволу або повідомлення про початок виконання будівельних робіт, акту про готовність об’єкта до експлуатації та сертифіката;
- передає будівельній організації будівельний майданчик, устаткування, що підлягає монтажу, апаратуру і матеріали, забезпечення якими покладено на замовника;
- забезпечує будівництво технологічним, енергетичним та іншим устаткуванням, апаратурою, матеріалами, поставку яких відповідно до договору покладено на замовника;
- здійснює розрахунки з постачальниками за устаткування й матеріали поставки замовника;
- передає будівельній організації в погоджені нею терміни дозвільні документи відповідних органів на виконання будівельно-монтажних робіт;
- забезпечує здійснення технічного нагляду за будівництвом, контроль за відповідністю обсягів та якості виконаних робіт проектам, технічним умовам і стандартам;
- забезпечує виконання пусконалагоджувальних робіт і підготовку об’єктів до експлуатації;
- забезпечує введення об’єктів в експлуатацію;
- передає завершені будівництвом та введені в дію об’єкти підприємствам, організаціям, на які покладено їх експлуатацію;
- здійснює розрахунки з підрядними та іншими організаціями за виконанні роботи та послуги;
- приймає від підрядника згідно з актом законсервовані або припинені будівництвом об’єкти і вживає заходів для їх збереження, вносить інвесторам пропозиції щодо використання об’єктів незавершеного будівництва;
- веде бухгалтерський і статистичний облік, складає й у визначені терміни подає в установленому порядку відповідним органам звітність з усіх видів діяльності, несе відповідальність за їх достовірність;
- перевіряє подані до сплати документи підрядних, постачальних, проєктних, розвідувальних та інших організацій щодо виконання робіт, поставки продукції та надання послуг;
- виконує функції розпорядника бюджетних коштів за відповідними будівельними програмами;
- подає Мінрозвитку інформацію про основні показники будівельної діяльності області;
- надає на договірних засадах послуги замовника підприємствам і організаціям незалежно від форм власності та окремим громадянам.
- Здійснює представництво (самопредставництво) інтересів департаменту, його посадових та службових осіб у місцевих судах, апеляційних судах з розгляду цивільних, господарських, адміністративних, кримінальних справ, справ про адміністративні правопорушення, Верховному Суді та інших органах за наявності доручення (резолюції, письмового висновку та інше) на таке представництво, виданого директором Департаменту, користуючись при цьому процесуальними правами та обов’язками учасника процесу, які визначені чинним законодавством України, зокрема і з правом посвідчення документів для цілей такого представництва.
- Здійснює закупівлю товарів, робіт та послуг при будівництві військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд для підвищення обороноздатності держави.
- Забезпечує будівництво військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, як державний замовник, з урахуванням повноважень визначених цим Положенням;
- Здійснює інші передбачені законодавством повноваження.
- Департамент для здійснення повноважень та виконання визначених завдань має право:
- одержувати в установленому законодавством порядку від інших структурних підрозділів Волинської обласної державної адміністрації, районних державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності та їх посадових осіб інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань;
- залучати до виконання окремих робіт, участі у вивченні окремих питань спеціалістів, фахівців інших структурних підрозділів Волинської обласної державної адміністрації, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками), представників громадських об’єднань (за згодою) в межах чинного законодавства;
- вносити в установленому порядку пропозиції до удосконалення роботи Волинської обласної державної адміністрації у відповідних галузях;
- користуватися в установленому порядку інформаційними базами органів виконавчої влади, системами зв’язку і комунікацій, мережами спеціального зв’язку та іншими технічними засобами;
- скликати в установленому порядку наради, проводити семінари та конференції з питань, що належать до його компетенції.
- Департамент в установленому законодавством порядку та в межах повноважень взаємодіє з іншими структурними підрозділами, апаратом Волинської обласної державної адміністрації, органами місцевого самоврядування, територіальними органами міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, а також підприємствами, установами та організаціями з метою створення умов для провадження послідовної та узгодженої діяльності щодо строків, періодичності одержання і передачі інформації, необхідної для належного виконання покладених на нього завдань та здійснення запланованих заходів.
- Департамент очолює директор, який призначається на посаду і звільняється з посади головою Волинської обласної державної адміністрації згідно із законодавством про державну службу за погодженням з Міністерством розвитку громад та територій України.
- Директор департаменту:
- здійснює керівництво департаментом, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності, сприяє створенню належних умов праці у підрозділі;
- подає в установленому порядку на затвердження голові Волинської обласної державної адміністрації Положення про департамент;
- затверджує посадові інструкції працівників департаменту та розподіляє обов’язки між ними;
- планує роботу департаменту, вносить пропозиції щодо формування планів роботи Волинської обласної державної адміністрації;
- уживає заходів до удосконалення організації та підвищення ефективності роботи департаменту;
- погоджує призначення та звільнення керівників структурних підрозділів районних державних адміністрацій з питань житлово-комунального господарства та капітального будівництва;
- звітує перед головою Волинської обласної державної адміністрації про виконання покладених на департамент завдань та затверджених планів роботи;
- може входити до складу колегії Волинської обласної державної адміністрації;
- вносить пропозиції щодо розгляду на засіданнях колегії Волинської обласної державної адміністрації питань, що належать до компетенції департаменту, та розробляє проєкти відповідних рішень;
- може брати участь у засіданнях органів місцевого самоврядування;
- представляє інтереси департаменту у взаємовідносинах з іншими структурними підрозділами Волинської обласної державної адміністрації, міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями - за дорученням керівництва Волинської обласної державної адміністрації;
- видає в межах своїх повноважень накази, організовує контроль за їх виконанням;
Накази нормативно-правового характеру, які порушують права, свободи і законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації в територіальному органі Міністерства юстиції України;
- подає на затвердження голові Волинської обласної державної адміністрації проєкти кошторису та штатного розпису департаменту в межах визначеної граничної чисельності та фонду оплати праці його працівників;
- розпоряджається коштами в межах затвердженого головою Волинської обласної державної адміністрації кошторису департаменту;
- здійснює визначені Законом України «Про державну службу» (зі змінами) повноваження керівника державної служби в департаменті;
- здійснює добір кадрів;
- організовує роботу з підвищення рівня професійної компетентності державних службовців департаменту;
- призначає на посаду та звільняє з посади в порядку, передбаченому законодавством про державну службу, державних службовців департаменту, здійснює присвоєння їм рангів державних службовців, їх заохочення та притягнення до дисциплінарної відповідальності;
- приймає на роботу та звільняє з роботи в порядку, передбаченому законодавством про працю, працівників департаменту, які не є державними службовцями, здійснює їх заохочення та притягнення до дисциплінарної відповідальності;
- проводить особистий прийом громадян з питань, що належать до повноважень департаменту;
- забезпечує дотримання працівниками департаменту правил внутрішнього службового та трудового розпорядку, виконавської дисципліни;
- здійснює інші повноваження, визначені законодавством України.
- Директор департаменту може мати заступників, які призначаються на посади та звільняються з посад відповідно до Закону України «Про державну службу» (зі змінами) згідно з штатною чисельністю працівників департаменту.
- Накази директора департаменту, що суперечать Конституції та законам України, актам Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, підлягають скасуванню головою Волинської обласної державної адміністрації, відповідним центральним органом виконавчої влади та в судовому порядку.
- Для розгляду пропозицій щодо розвитку галузей, наукових рекомендацій та вирішення інших питань у департаменті можуть утворюватися комісії, наукові ради, робочі групи. Склад наукових рад і комісій та положення про них затверджує директор департаменту.
- Департамент утримується за рахунок коштів загального та спеціального фондів державного бюджету, крім управління капітального будівництва, яке утримується за рахунок коштів, передбачених на утримання служби замовника у вартості будівництва об’єктів, які зараховуються до доходів спеціального фонду державного бюджету як власні надходження бюджетних установ.
Розмір коштів, передбачених на утримання служби замовника у вартості будівництва об’єктів визначається відповідно до законодавчо встановлених нормативів на утримання служби замовника.
- Граничну чисельність, фонд оплати праці працівників департаменту визначає голова Волинської обласної державної адміністрації в межах відповідних бюджетних призначень.
- Штатний розпис та кошторис департаменту затверджує голова Волинської обласної державної адміністрації за пропозиціями директора департаменту відповідно до чинного законодавства.
- Департамент є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства та в державних банках України, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки.