27 квітня 2023, 10:37
останні оновлення: 19 листопада 2024

Про визначення потреб населення області у соціальних послугах

На виконання Закону України «Про соціальні послуги», наказу Міністерства соціальної політики України від 20.01.2014 № 28, листа Національної соціальної сервісної служби України від 27.03.2023 № 0000-030101-0/12505 щодо визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці у соціальних послугах, департамент соціального захисту населення Волинської облдержадміністрації інформує таке.

Законом України «Про соціальні послуги» (пункт 4, стаття 11) визначено, що до повноважень районних державних адміністрацій, виконавчих органів міських (міст обласного значення) рад, об’єднаних територіальних громад належить визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці/територіальної громади у соціальних послугах, у тому числі із залученням надавачів соціальних послуг недержавного сектору, оприлюднення відповідних результатів.

Цим Законом передбачено щорічно організовувати роботу з визначення потреб населення у соціальних послугах шляхом виявлення та аналізу потреби осіб, сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, або соціальних груп у соціальних послугах; визначення пріоритетів щодо організації надання соціальних послуг; розробки програм розвитку системи надання соціальних послуг на адміністративно-територіальній одиниці/ територіальній громаді

У зв’язку з вищезазначеним, 23.02.2023 року обласна державна адміністрація скерувала лист (№ 1333/44/2-23) районним державним адміністраціям, міським, селищним, сільським територіальним громадам щодо проведення відповідної роботи з даного питання.

Щороку у територіальних громадах визначається потреба населення у соціальних послугах серед громадян похилого віку та осіб з інвалідністю, які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги, сімей, що опинилися у складних життєвих обставинах та не здатні самостійно їх подолати з метою прийняття управлінських рішень щодо розвитку системи соціальних послуг та планування бюджетних коштів. Також використовується інформація, отримана за результатами проведеного аналізу, а саме звернень громадян щодо потреб у соціальних послугах.

Визначення потреб проведено шляхом збирання, узагальнення та аналізу інформації, за результатами оцінювання потреб особи/сім'ї у соціальних послугах методом опитування, бесід, анкетування, обстеження умов проживання осіб, вивчення та вирішення їх проблем. Серед громадян похилого віку та осіб з інвалідністю, які потребують соціальних послуг, визначено потреби та перелік соціальних послуг, необхідних для задоволення виявлених потреб: догляд вдома, стаціонарний догляд, натуральна допомога тощо. У зв’язку із бойовими діями та вимушеним переселенням значної кількості населення зросла кількість громадян, які потребують натуральної допомоги. Вказані соціальні послуги надаються через територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг), центри надання соціальних послуг.

За результатами проведеної роботи районними та міськими управліннями соціального захисту населення надана департаменту зведена інформація відповідно до Порядку визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці у соціальних послугах.

Встановлено, що протягом звітного періоду, управління соціального захисту населення, у справах сім’ї, дітей та молоді, територіальні центри, центри надання соціальних послуг, будинки-інтернати для престарілих та осіб з інвалідністю тощо надавали достатній спектр соціальних послуг вразливим верствам населення області. Проводиться інформаційно-роз’яснювальна робота серед населення, щодо переліку та порядку надання соціальних послуг.

Для прикладу наводимо аналіз потреб населення у соціальних послугах Луцької міської територіальної громади.

З метою вивчення потреб населення Луцької міської територіальної громади у соціальних послугах та на виконання наказу Мінсоцполітики України від 20.01.2014 № 28 «Про затвердження Порядку визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці у соціальних послугах» працівниками відділу з організації надання соціальних послуг та нагляду за призначенням пенсій департаменту соціальної політики Луцької міської ради розроблена анкета, яка оновлюється за потребою.

Для удосконалення процесу визначення потреб населення, рівня задоволеності отримувачів соціальними послугами, а також потребу в окремих соціальних послугах, управлінням соціальних служб для сім’ї дітей та молоді (далі – УСССДМ), територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Луцької міської територіальної громади (далі – територіальний центр), протягом 2022 року на території громади проведено соціологічне опитування шляхом анкетування, інтерв’ювання мешканців громади, в тому числі із застосуванням сучасних можливостей мережі Інтернет, а також громадян, які брали участь у скринінгу проєкту «Спільно», усне опитування, телеграм-канал, «Телефон довіри», тощо як серед фактичних так і потенційних отримувачів соціальних послуг.

До опитування залучено службу у справах дітей та управління охорони здоров'я, Луцький міський центр зайнятості, головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області, Луцький місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги, та інші структурні підрозділи Луцької міської ради.

В ході опитування населення та аналізу здійснення соціальної роботи було з’ясовано які види соціальних послуг отримують мешканці територіальної громади та члени їх сімей, рівень задоволеності отримуваними послугами, а також потребу в окремих соціальних послугах.

На підставі отриманих результатів визначені показники потреб населення, а також передбачено можливі ризики, в результаті яких можуть виникати потреби у таких соціальних послугах, як кризове та екстрене втручання, забезпечення потребуючого населення засобами реабілітації, гуманітарним або благодійним одягом, продуктами харчування, текстилем, посудом, засобами гігієни, тощо.

У Луцькій міській територіальній громаді станом на 01.01.2023 року мешкає 244 577 осіб, з них: 39 353 осіб похилого віку (з них кількість пенсіонерів, яким встановлено І групу інвалідності – 1 376, ІІ група – 6 629, ІІІ група – 9315), кількість пенсіонерів похилого віку – 80 років і старше – 5345 (з них жінки – 4 112, чоловіки – 1 233).

Кількість повнолітніх осіб з інвалідністю у віці 18-35 років – 863 особи, з них з І групою інвалідності – 130, з ІІ групою – 282, із ІІІ групою – 451).

Кількість повнолітніх осіб з інвалідністю у віці 36-59 років – 3 062 осіб, з них з І групою інвалідності – 395, з ІІ групою – 1 108, із ІІІ групою – 1 559).

Кількість повнолітніх осіб з інвалідністю у віці 60 років і старше – 2 423 особи, з них з І групою інвалідності – 347, з ІІ групою – 1 009, із ІІІ групою – 1 067).

471 – осіб та дітей, які пересуваються на кріслах колісних; чисельність дитячого населення у віці 0-17 років – 49 091 осіб (дівчата – 24 152, хлопці – 24 932); діти першого року життя (до 1 року) – 1 621; діти раннього віку (0-2 роки) – 5 975; діти дошкільного віку (3-5 років) – 8 401; діти молодшого шкільного віку (6-10 років) – 15 107; діти середнього шкільного віку (11-15 років) – 14 761; діти старшого шкільного віку (16-17 років) – 2 293; чисельність молодих осіб (14-35 років) ~ 66 000; кількість безробітних (зареєстрованих у центрі зайнятості) – 963 (жінки – 707, чоловіки – 256); кількість багатодітних сімей – 2 308, кількість дітей у них – 7 482.

Дані щодо природного та міграційного руху населення: кількість народжених –2135; кількість померлих – 2744; кількість померлих дітей віком до 1 року – 21.

Кількість внутрішньо переміщених осіб станом від 01.01.2023 – 18 052 (жінки – 10 158, чоловіки – 4 232, діти – 3 571); кількість сімей, які перебувають на обліку надавача соціальних послуг як такі, що перебувають у складних життєвих обставинах – 266, кількість дітей у них – 619; малозабезпечених сімей – 1 378, у них дітей – 2 955; кількість сімей, члени яких мають інвалідність – 4 505, з них у яких батьки мають інвалідність – 3 035, у яких діти мають інвалідність – 1 470;

Кількість сімей, де триває процес розлучення батьків і вирішується спір між матір’ю та батьком щодо визначення місця проживання дітей, участі батьків у їх вихованні – 84; кількість осіб з числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування (18–23 роки), які проживають в адміністративно-територіальній одиниці / територіальній громаді – 175 осіб;

Кількість ВІЛ-інфікованих осіб – 107 (з них жінки – 45, чоловіки – 61, діти – 5); кількість осіб хворих на туберкульоз – 229 (з них жінки – 91, чоловіки – 138, діти – 5); осіб, які хворіють на мультирезистентний туберкульоз – 4; кількість осіб з розладами психіки та поведінки, пов’язаними з уживанням усіх груп психоактивних речовин – 4 675, із них діти з розладами психіки та поведінки, пов’язаними з уживанням наркотичних речовин – 0, повнолітні особи з розладами психіки та поведінки, пов’язаними з уживанням  наркотичних речовин – 603, діти з розладами психіки та поведінки, пов’язаними з уживанням алкоголю – 0; повнолітні особи з розладами психіки та поведінки, пов’язаними з уживанням алкоголю – 4 014;

Кількість осіб, які постраждали від домашнього насильства – 408, із них жінки – 298, чоловіки – 67, діти – 43; кількість дітей, які перебувають на обліку служби у справах дітей як такі, що перебувають у складних життєвих обставинах – 131, із них дівчата – 63, хлопці – 68 (у віці 0-2 роки – 30, у віці 3-6 років – 70, у віці 7-14 років – 26); кількість випадків жорстокого поводження з дитиною – 25 осіб; кількість дітей, батьки яких (особи, які їх замінюють) ухиляються від виконання своїх обов’язків – 180; кількість дітей, які перебувають в обставинах, зумовлених стихійним лихом, техногенними аваріями, катастрофами, воєнними діями чи збройними конфліктами – 70 осіб; кількість дітей, які вчинили спробу самогубства – 2; кількість дітей, які загинули внаслідок травм, отруєння та  інших наслідків дії зовнішніх причин – 1; кількість дітей, яких відмовилися забрати з пологового будинку та інших закладів охорони здоров’я – 4.

Кількість дітей, яких влаштовано до закладів соціального захисту – 19 (з них 1 особа Волинський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей, 18 – до притулку для дітей ССД Волинської ОДА); кількість дітей-сиріт – 75; кількість дітей, позбавлених батьківського піклування – 126; кількість дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування – 201; яких влаштовано до закладів незалежно від типу, форми власності та підпорядкування – 9; які виховуються в прийомних сім’ях та дитячих будинках сімейного типу – 29; які перебувають під опікою / піклуванням – 174 дітей (з них 139 осіб отримують допомогу в департаменті соціальної політики Луцької міської ради); кількість усиновлених дітей – 113 (з них 19 отримують державну соціальну допомогу у департаменті соціальної політики Луцької міської ради); кількість дітей, яких влаштовано на цілодобове перебування – 6; 12 осіб позбавлених батьківських прав відносно 17 дітей.

На території громади проживає 174 дитини, які перебувають під опікою/піклуванням; 113 усиновлених дітей, які виховуються в сім'ях. На обліку у службі у справах дітей перебуває 201 дітей-сиріт, та дітей, позбавлених батьківського піклування, з них 75 – діти-сироти, 126 – діти, позбавлені батьківського піклування.

Станом на 20.03.2023 усі діти, батьки яких позбавлені батьківських прав, влаштовані до сімейних форм виховання.

Разом з тим, до сімейних форм виховання не влаштовано дітей, батьки яких позбавлені батьківських прав, які тимчасово переміщені за межі України до Республіки Польща: 4 дитини, позбавлені батьківського піклування – КП «Волинський обласний будинок дитини для дітей з ураженням центральної нервової системи з порушенням психіки»; 1 дитина, позбавлена батьківського піклування - Волинський обласний центр соціально-психологічної реабілітації дітей.

Кількість дітей з особливими освітніми потребами – 862; кількість дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами, які навчаються у закладах дошкільної освіти – 291 (з них в інклюзивній групі – 44, в спеціальній групі – 247); кількість дітей шкільного віку з особливими освітніми потребами, які навчаються у закладах загальної середньої освіти – 571 (з них за інклюзивною формою навчання – 184, за індивідуальною формою навчання (педагогічний патронаж) – 78, в спеціальному класі – 0, в спеціальному закладі загальної середньої освіти (НРЦ) – 262).

Кількість адміністративних правопорушень, учинених у стані алкогольного та / або наркотичного сп’яніння – 1 309, із них учинено неповнолітніми – 15; кількість осіб, які перебувають на профілактичному обліку у зв’язку з вчиненням домашнього насильства – 36; кількість дітей, які перебували в розшуку осіб, зниклих безвісти – 89 осіб; кількість адміністративних протоколів, складених на батьків / осіб, які їх замінюють, за ухилення батьків або осіб, які їх замінюють, від виконання, передбачених законодавством, обов’язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання неповнолітніх дітей – 145 осіб.

Соціальні послуги мешканцям Луцької міської територіальної громади  надаються установами і організаціями, а саме: територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Луцької міської територіальної громади; Луцьким геріатричним пансіонатом; управлінням соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; службою у справах дітей; управлінням охорони здоров’я; ВГОІ «УТОГ»; Луцьким міськрайонним відділом філії державної установи «Центр пробації» у Волинській області; Луцьким місцевим центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги; товариством «Червоний Хрест України»; Волинською обласною організацією «УТОС».

Спеціалісти департаменту соціальної політики Луцької міської ради, працівники територіального центру, шляхом опитування та співпраці з медичними закладами, громадськими організаціями проводили виявлення громадян, які потребують надання різних видів соціальних послуг, та визначенням індивідуальних потреб даних громадян у соціальних послугах, з метою надання їм своєчасної допомоги та, в разі необхідності, розширення спектру соціальних послуг у 2023 році.

За результатами визначення потреб населення у соціальних послугах за 2020 рік, спеціалістами департаменту соціальної політики була розроблена «Програма розвитку надання соціальних послуг в Луцькій міській територіальній громаді на 2021-2025 роки», яка затверджена сесією Луцької міської ради 29.07.2021, та постійно оновлюється за результатами визначення потреб населення.

В програмі детально описано напрямки діяльності та план заходів щодо визначення джерела та механізмів фінансування базових соціальних послуг, а також методи та шляхи визначення потреб населення у соціальних послугах.

Програма спрямована покращити роботу з планування, фінансування і організації процесу надання соціальних послуг.

У департаменті соціальної політики відкрита телефонна гаряча лінія з надання консультацій для переміщених осіб та осіб, які перебувають в складних життєвих обставинах, та розроблено буклети (постійно оновлюються) з переліком організацій, шкіл, амбулаторій, комунальних закладів, де громадяни можуть отримати допомогу та вирішити свої питання. Відповідальними є спеціалісти відділу з організації надання соціальних послуг та нагляду за призначенням пенсій.

Спеціалістами відділу постійно проводиться інформаційно-роз'яснювальна робота щодо виявлення та залучення громадських організацій до надання соціальних послуг з урахуванням вимог чинного законодавства.

Спеціалісти відділу взяли участь в розробленні проекту рішення «Про затвердження Положення про територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Луцької міської територіальної громади» та Переліку соціальних послуг, умов та порядку їх надання структурними підрозділами територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Луцької міської територіальної громади (рішення сесії від 23.02.2022 № 26/66),  до якого були внесені зміни щодо запровадження послуги «денний догляд» для дітей з інвалідністю віком від 3-х до 18 років.

У зв’язку із військовими діями російської федерації, збільшилася кількість внутрішньо переміщених осіб. Відповідно до Рішення виконавчого комітету Луцької міської ради від 17.08.2022 № 411-1, протягом 2022 року забезпечувалися безоплатним харчуванням внутрішньо переміщені особи.

Розпорядженням Луцького міського голови від 03.11.2022 № 298/2022 затверджено у місті Луцьку пунктів тимчасового перебування населення у випадку надзвичайних ситуацій в осінньо-зимовий період на час дії воєнного стану в Україні.

Розпорядженням від 22.12.2022 № 349 створено робочу групу з  координації роботи з виявлення та супроводу у Луцькій міській територіальній громаді маломобільних груп населення, затверджено заходи щодо запобігання переохолодженню громадян в умовах низьких температур.

Згідно із розпорядженням міського голови від 09.03.2023 № А80 «Про забезпечення безкоштовного надання соціальних послуг» на період дії воєнного стану, починаючи з 01.03.2022 року та протягом 30 днів з дня його відміни, департамент соціальної політики та територіальний центр забезпечує надання соціальних послуг догляду вдома, денного догляду, паліативного догляду за рахунок коштів бюджету Луцької міської територіальної  громади.

Для осіб, які опинилися в складних життєвих обставинах, у період з 01.03.2023 по 15.08.2023, було організовано надання соціальної послуги паліативного догляду на базі комунального підприємства «Луцький клінічний пологовий будинок» де територіальний центр, в межах своїх повноважень, забезпечував надання соціальної послуги паліативного догляду, а управління охорони здоров’я надання невідкладної медичної допомоги.

Відповідно до розпорядження Луцького міського голови «Про комісію для комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує

надання соціальних послуг» від 27.06.2022 № 178 затверджено Положення та склад комісії для комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг (розпорядження від 03.10.2022 № 270).

Так, згідно Положення про комісію для комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, спеціалістами департаменту соціальної політики проводиться обстеження, за результатами якого готуються висновки про результати комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, для подальшого прийняття рішення про призначення компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

02.09.2021 року департамент соціальної політики, КП «Медичний центр реабілітації учасників бойових дій Луцької міської територіальної громади», та територіальним центром, а також із КП «Луцька міська дитяча поліклініка», заключили договори про співпрацю щодо надання паліативної соціальної та медичної послуги мешканцям громади.

27.09.2021 підписано тристоронній договір про співпрацю між ГО «Центр реабілітації інвалідів дитинства, сиріт «Зірка надії»», територіальним центром та департаментом соціальної політики, який передбачає забезпечення прав осіб з інвалідністю (старше 18 років)  на отримання якісних соціальних послуг, відповідно до їхніх індивідуальних потреб; здійснення заходів, спрямованих на покращення якості життя вищезазначених громадян та проведення тренінгів та майстер-класів для підопічних територіального центру.

Станом на 01.01.2023 на обслуговуванні в територіальному центрі фактично перебуває 3 752 мешканці Луцької міської територіальної громади.

В цілому протягом звітного періоду структурними підрозділами територіального центру надано 386 227 різних соціальних послуг 4 582 громадянам. До категорії громадян, які скористалися послугами територіального центру входять одинокі громадяни похилого віку, особи з інвалідністю (старші 18-років), громадяни, які в силу різних обставин, опинилися в скрутному матеріальному становищі та звернулись із заявою про допомогу до міської влади, а також переміщені особи зі східних областей України, учасники АТО та члени їх сімей, особи без постійного місця проживання.

У 2022 році територіальний центр продовжував працювати в умовах карантину та в умовах воєнного стану.

Територіальний центр надає соціальні послуги учасникам АТО та членам їх сімей. Протягом 2022 року структурними підрозділами установи здійснено обслуговування 33 осіб, які є членами сімей учасників АТО та 9 учасників АТО. З них 5 осіб, які є членами сімей учасників АТО, безоплатно обслуговуються соціальним робітником відділення соціальної допомоги вдома (дозвіл комісії Луцької міської ради), також послугу догляду вдома отримує 1 учасник АТО. Інші користуються послугами, які надаються структурними підрозділами терцентру (перукарські; з ремонту одягу; ремонту годинників; ручного масажу; забезпечення одягом та взуттям через кімнату дарованих речей; фізіотерапевтичні процедури; консультації психолога, тощо).

Відповідно до рішень виконавчого комітету від 18.09.2019 № 559-1 «Про забезпечення реалізації прав, свобод та інтересів повнолітніх осіб, які потребують опіки (піклування)» та від 15.12.2021 № 1036-1 «Про забезпечення прав недієздатних  та обмежено дієздатних осіб, які потребують опіки та піклування» працівники територіального центру здійснюють  контроль за діяльністю опікунів. Протягом звітного періоду було здійснено 287 перевірок.

У територіальному центрі працює їдальня, яка щоденно забезпечує гарячими обідами осіб, які перебувають в складних життєвих обставинах.

На території Луцької міської територіальної громади функціонує 7 прийомних сімей, до яких влаштовано 11 дітей та 1 дитячий будинок сімейного типу, до якого влаштовано 5 дітей та 3 дитячих будинків сімейного типу.  

Основною метою діяльності управління соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді є сприяння в задоволенні  соціальних потреб сімей/осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах  та потребують сторонньої допомоги шляхом їх виявлення, обліку і вивчення потреб, планування та визначення методів допомоги, надання соціальних послуг згідно виявлених потреб, забезпечення за необхідності соціального супроводу.

В УСССДМ соціальними послугами скористались 31 811 сімей/осіб, на обліку в управління знаходиться 266 сімей (619 дітей у них), які перебувають у складних життєвих обставинах.

До основних цільових груп, які отримують соціальні послуги належать сім`ї, які перебувають у складних життєвих обставинах. Причини, з якими найчастіше пов`язані проблеми, що виникають у громадян – це низький рівень виховного потенціалу батьків, труднощі підліткового віку, конфлікти між членами родини, непрацездатність, безробіття, вживання алкоголю та психоактивних речовин, і основна причина – це збройний конфлікт.

Послугами  інформування скористались – 43,5 %, консультування – 14% та натуральної допомоги – 40,7%. При цьому слід зазначити, що деякі одержувачі соціальних послуг отримувати два та більше видів соціальних послуг.

Соціальні групи, які найбільше потребували послуг протягом 2022 року – внутрішньо переміщені сім`ї/особи; сім`ї, які перебувають у складних життєвих обставинах; сім`ї опікунів/піклувальників; сім`ї, які виховують дітей з інвалідністю; сім`ї, в яких є ризик соціального сирітства та сім`ї, які зазнали жорстокого поводження чи насильства.

Порівнюючи кількість потенційних та фактичних отримувачів соціальних послуг, можна зробити висновок, що майже всі соціальні групи, які потребували допомоги та підтримки, охоплені соціальною роботою.

Базові соціальні послуги (інформування, консультування, кризове (екстрене)втручання, соціальна адаптація, соціальна інтеграція та реінтеграція, соціальний супровід, посередництво (медіація), представництво інтересів, соціальна профілактика, натуральна допомога) надаються відповідно до вимог Державних стандартів, у відповідності до індивідуальних потреб отримувачів цих соціальних послуг. Послуги надаються у приміщенні управління, за місцем проживання отримувачів послуг, на вулиці.

Будівля, де розміщене УСССДМ є доступною для людей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. Наявні обладнані кімнати для проведення індивідуальних та групових консультацій.

Інформація щодо заходів, соціальних послуг, про права і обов`язки отримувачів таких послуг висвітлюється на сайті Луцької міської ради, департаменту соціальної політики, УСССДМ, у соціальних мережах «Facebook» та «Instagram».

Також дану інформацію мешканці громади отримують в тому числі шляхом розповсюдження інформаційних матеріалів.

Спеціалісти структурних підрозділів Луцької міської ради вживають заходів щодо захисту персональних даних відповідно до вимог Законів України «Про інформацію», «Про захист персональних даних». Наявні ресурси управління дають можливість задовольнити попит громадян у соціальних послугах та мають достатні можливості надавати кожній конкретній потребуючій сім`ї/особі своєчасну і доступну допомогу.

Станом на 01.01.2023 кількість проживаючих в Луцькому геріатричному пансіонаті  становило 188 мешканців. На протязі 2022 року до пансіонату поступило – 136 мешканців, з них – 79 – похилий вік, 57 – осіб з інвалідністю. Пройшли соціальну адаптацію, тобто пристосувалися до нових умов проживання та налагодили комунікативні зв’язки – 91 мешканець. Протягом 2022 року до пансіонату поступили внутрішньо переміщенні особи – 97 чоловік (41 мешканець вибули додому або інших закладів, 3 мешканці – померли).

Послуга догляд вдома, денний догляд (в т.ч. паліативний догляд)

Соціальну послугу догляд вдома та денний догляд надає територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Луцької міської територіальної громади.

Протягом 2022 року послугою догляду скористалися 1 355 осіб (з них послуга догляд вдома – 1 40 осіб, послуга денний догляд – 215 осіб).

02.09.2021 року підписано тристоронній договір про співпрацю щодо надання паліативної соціальної та медичної послуги між департаментом соціальної політики, КП «Медичний центр реабілітації учасників бойових дій Луцької міської територіальної громади» та територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Луцької міської територіальної громади. Соціальну послугу паліативного догляду, протягом 2022 року, отримали – 110 осіб.

Даний договір є ще однією можливістю співпраці в напрямку здійснення заходів, спрямованих на покращення якості життя осіб з інвалідністю та осіб з захворюваннями, що обмежують життя, або з захворюваннями, що загрожують життю, а також розвитку соціальних послуг у Луцькій міській територіальній громаді.

Луцька міська територіальна громада має намір взяти участь у пілотному проєкті «Розвиток соціальних послуг» за напрямком - денний догляд, після стабілізації ситуації в Україні.

Послуга підтримане проживання

В даний час послуга не надається. Програмою розвитку соціальних послуг передбачено надання послуги підтриманого проживання по завершенню реконструкції частини першого поверху приміщення територіального центру. На жаль війна внесла свої корективи, тому ремонт приміщення наразі призупинено.

Послуга соціальна адаптація

У територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Луцької міської територіальної громади протягом 2022 року даною послугою скористалося 1 702 громадян Луцької міської територіальної громади.

Управлінням соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді здійснюється соціальна робота з неповнолітніми та молоддю, засудженими до покарань без позбавлення волі, які перебувають на обліку у Луцькому міськрайонному відділі філії державної установи «Центр пробації» у Волинській області – 4.

З метою контролю за функціонуванням сімей, в яких виховуються неповнолітні, засуджені до покарань без позбавлення волі, є ризик  виходу дитини з сім’ї, проводяться спільні рейди з Луцьким сектором ювенальної превенції  Головного управління Національної поліції  у Волинській області та службою у справах дітей. Здійснюється соціальна робота з особами, які звільнились з місць позбавлення волі.

Здійснювалася соціальна робота з сім’ями, які виховують дітей з особливими потребами та особами з інвалідністю. За звітний період роботою охоплено 862 дитини, зокрема 858 дітей з інвалідністю.

З метою інтеграції дітей та молоді з особливими потребами у суспільне життя через самообслуговування, творчість та самореалізацію у 2022 році продовжено роботу спеціалізованого формування «Інтеграційні студії розвитку для дітей та молоді з інвалідністю», у межах якого проводилися заняття для вихованців громадської організації «Батьків дітей з синдромом Дауна та іншими порушеннями розвитку», громадської організації «Центр реабілітації осіб з інвалідністю «Джерело життя», громадської організації «Спілка батьків інвалідів з розладами аутичного спектру «Янголята», громадської організації батьків дітей з психофізичними порушеннями у розвитку «Повір у себе» та дітей з інвалідністю, які не є членами громадських організацій.

До процесу абілітації та соціальної адаптації залученні всі особи з інвалідністю, які перебувають на обліку у Луцькому геріатричному пансіонаті: забезпечення технічними засобами реабілітації; формування навичок самообслуговування; мобілізація творчих, інтелектуальних, фізичних ресурсів для самовираження та самоактуалізації, що дає змогу людям з інвалідністю бути більш мобільними, незалежними та адаптованими в соціальному середовищі.

Послуга соціальна інтеграція та реінтеграція

У зимовий період у територіальному центрі працює стаціонарний пункт  обігріву для бездомних осіб. Протягом 2022 року у пункт обігріву територіального центру звернулись 11 осіб без постійного місця проживання. Всім надано доступ до користування душовою, забезпечено щоденно гарячим харчуванням, надано допомогу одягом, взуттям через кімнату дарованих речей терцентру, надано послуги соціальним робітником.

Послуга надання притулку

Послуга надається управлінням соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

У жовтні 2021 року у Луцькій міській територіальній громаді запрацювала кімната кризового реагування. Вона створена з дотриманням усіх міжнародних стандартів: сучасний ремонт, меблі, побутова техніка. В осередку захисту від домашнього насилля можна отримати психологічну й юридичну допомогу. За 2022 рік послугами денного центру соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства скористалися – 361 особа. З них 13 осіб направлено до кризової кімнати.

Потрапити у заклад можна за скеруванням уповноваженого підрозділу органу Національної поліції; управління соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Луцької міської ради. З метою гарантування безпеки осіб, які постраждали від домашнього насильства, адреса кризової кімнати не розголошується. Лише відомо: у закладі працює 4 фахівці, котрі перебувають тут позмінно, а може проживатиме одночасно – шестеро осіб.

У Луцькій міській територіальній громаді функціонує телеграм-канал, де поліція та відповідні служби спільно контролюють виклики на гарячу лінію щодо сімейної тиранії. В планах - ряд інших соціальних інновацій.

З метою створення єдиного підходу для розвитку та доступу до спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб при управлінні соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді функціонують дві мобільні бригади соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства. Протягом 2022 року здійснено 466 виїздів та охоплено соціальними послугами 854 сім’ї/особи.

Послуга екстрене (кризове) втручання

Задля допомоги внутрішньо переміщеним дітям та тим, чий стан погіршився внаслідок воєнних дій, управління соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді реалізовує проєкт ЮНІСЕФ з екстреного реагування на потреби дітей із труднощами розвитку або з інвалідністю. В межах проєкту надаються: індивідуальні консультації про можливості та доступні послуги в громаді, кризові послуги соціальних працівників та спеціалізовані консультації вузьких спеціалістів.

Послуга консультування

У територіальному центрі даною послугою охоплено 9 осіб. Послугу надано з дотриманням вимог Державного стандарту.

Працівниками служби у справах дітей проведено 108 індивідуальних профілактичних бесід та консультацій. Систематично проводиться індивідуально-роз'яснювальна робота з членами родин, діти з яких перебувають на обліку у службі у справах дітей, щодо профілактики дитячої бездоглядності та жебрацтва.

За звітний період працівниками управління освіти, а саме практичними психологами та соціальними педагогами ЗЗСО надаються індивідуальні консультації для батьків та дітей, які знаходяться в складних життєвих обставинах.

У напрямку психологічного супроводу інклюзивної освіти спільно з міським ІРЦ організовано участь працівників психологічних служб ЗЗСО, асистентів учителів, що працюють в системі інклюзивної освіти у семінарі – практикумі «Особливості роботи з дітьми з СДУГ: знати, щоб допомогти» та розробці на кожного фахівця відповідних інструкцій з охорони праці.

У департаменті соціальної політики відкрита телефонна гаряча лінія для осіб, які потрапили в складні життєві обставини, та для внутрішньо переміщених громадян з надання консультацій: тел. (0332) 281 000, розроблено буклети з переліком організацій, шкіл, амбулаторій, комунальних закладів, де громадяни можуть отримати допомогу та вирішити свої проблеми.

Для надання екстреної консультативної допомоги за зверненням мешканців міста в управлінні соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді працює «Телефон Довіри». У звітному періоді 2022 року на «Телефон Довіри» звернулось 3911 осіб, за результатами роботи усім надано соціальні послуги.

При управлінні соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді створений Психологічний штаб для надання соціальних послуг внутрішньо переміщеним особам та сім’ям з дітьми. Щоденно з 8.30 до 18.00 психологи міста проводять індивідуальні консультації та тренінги. Створено кабінет психолога, у якому щоденно з 8.30 до 18.00 проводять індивідуальні консультації психологи-волонтери.

За номером 0800 400 332 працює цілодобова телефонна інформаційна лінія підтримки, де психологи консультують людей онлайн. При управлінні соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді також створений центр взаємопідтримки для внутрішньо переміщених осіб, який складається з: пункту прийому благодійної допомоги; пункту надання допомоги внутрішньо переміщеним особам продуктами харчування; пункту надання допомоги внутрішньо переміщеним особам дитячим харчуванням та памперсами; банку одягу, взуття, посуду, текстилю. З початку повномасштабного військового вторгнення російської федерації, надано допомогу 9 527 внутрішньо переміщеним особам та сім’ям з дітьми.

Послуга соціальний супровід

Під соціальним супроводом в УСССДМ перебувають 8 осіб.

Послуга представництво інтересів

Працівники служби у справах дітей Луцької міської ради представляють інтереси дітей у судових засіданнях під час розгляду цивільних та кримінальних справ.

Послуга посередництво та медіація

Послуги надаються управлінням соціальних служб для сім’ї дітей та молоді.  Рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради від 03.11.2021 № 885-1 створено «Центр медіації та корекції сімейних взаємовідносин».

Центр створений з метою запровадження медіації як альтернативного способу вирішення конфліктів (спорів), що призводять до потрапляння осіб/сімей в складні життєві обставини та вирішення проблем у сімейних взаєминах, подолання сімейних конфліктів, побудова функціональних відносин.

Основними завданнями Центру медіації та корекції сімейних взаємовідносин є:

- запровадження медіації як альтернативного способу вирішення конфліктів (спорів), що призводять до потрапляння осіб/сімей в складні життєві обставини, який ґрунтується на принципах добровільності, самовизначеності, конфіденційності, незалежності, неупередженості, гнучкості;

- послабити конфлікт між сторонами спору;

- знижувати соціальну та економічну вартість окремого проживання і розлучення для сторін у справах і для громади і скоротити той час, який потрібен за інших обставин для врегулювання конфлікту;

- вживати або посилювати всі заходи, які вважаються за необхідне задля виконання наступних принципів медіації в сімейних справах як належного засобу розв’язання сімейних спорів;

- ведення інформаційної, рекламної, роз’яснювальної роботи по широкому впровадженню сімейної медіації; підготовка презентацій, співпраця з засобами масової інформації з питань впровадження послуг з медіації, підготовка матеріалів до друку тощо;

- поліпшувати спілкування між членами родини;

- призводити до дружнього врегулювання конфліктів;

- забезпечувати тривалість особистих контактів між батьками та дітьми;

- організація роботи служби інформаційно-консультативної підтримки, забезпечення консультування із практичної та сімейної психології;

- проведення групових занять та індивідуальних консультацій батьків щодо виховання, навчання дітей;

- набуття навичок виховання дітей на основі побудови міцних та щасливих сімейних відносин.

Центр медіації та корекції сімейних взаємовідносин надає соціальні послуги на безоплатній основі в обсязі, визначеному державними стандартами надання соціальних послуг, що затверджені Мінсоцполітики. Центр медіації та корекції сімейних взаємовідносин надає такі соціальні послуги, як медіація, консультування, інформування, соціальна профілактика тощо. Соціальна послуга в частині проведення медіації не застосовується між потерпілою особою та особою, яка вчинила правопорушення або злочин, у випадках домашнього насильства, торгівлі людьми, жорстокого поводження з дітьми.

Фінансування Центру медіації та корекції сімейних взаємовідносин проводиться за рахунок коштів бюджету Луцької міської територіальної громади та інших джерел, не заборонених законодавством.

Спеціалісти управління пройшли навчання за програмою «Базові навички медіатора» та отримали сертифікати на базі Українського Центру Медіації. Отримані знання та навички щодо проведення переговорів з участю медіатора будуть використовуватись на практиці, зокрема для впровадження соціальної послуги посередництво (медіація). Формування культури мирного врегулювання суперечок та популяризація альтернативного методу розв’язання конфліктів – медіації, стане одним із напрямків роботи управління.

Послуга соціальна профілактика

В управлінні соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Луцької міської ради послугою скористалося 300 осіб.

Протягом 2022 року здійснювалась соціально-профілактична робота з вагітними жінками та породіллями з новонародженими дітьми та їх сім’ями за повідомленнями з Луцького пологового будинку та інших закладів охорони здоров’я. Метою соціальної роботи з цією категорією сімей є раннє виявлення сімей, в яких є ризики недогляду за дітьми, і які входять до групи ризику опинитися в складних життєвих обставинах, надання їм соціальних послуг, попередження вилучення дитини з сім’ї.

Послуга натуральна допомога

У зв’язку із введенням воєнного стану та переміщенням великої кількості осіб до нашої територіальної громади, виросла потреба в засобах продуктів харчування, засобах гігієни, текстилю, посуду, постільної білизни, тощо.

Актуальним залишилось питання забезпечення потребуючих громадян засобами особистої гігієни (підгузками/підкладами/одноразовими пелюшками).

На території Луцької міської територіальної громади організовано пункти, де внутрішньо переміщені особи та особи, які опинилися в складних життєвих обставинах, можуть отримати гуманітарну допомогу (в т. ч. продукти харчування, одяг, засоби гігієни, постільну білизну, посуд тощо):

  1. Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Луцької міської територіальної громади (м. Луцьк, вул. Данила Галицького, 18);
  2. «Центр взаємопідтримки внутрішньо переміщених осіб» при управлінні соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді (м. Луцьк, пр-т Соборності, 18);
  3. Палац учнівської молоді (м. Луцьк, вул. Шопена, 18);

Протягом 2022 року територіальним центром видано – 27 065 (з них ВПО – 14 646) продуктових наборів, а також громадяни забезпечуються засобами особистої гігієни через кімнату дарованих речей.

Серед послуг, які надає територіальний центр є послуга із забезпечення  харчуванням за кошти місцевого бюджету мало захищених мешканців міста.

У  2022 році забезпечено харчуванням через їдальню терцентру 3 849 осіб.

Громадяни користуються послугами, які надаються структурними підрозділами територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Луцької міської територіальної громади (перукарські; з ремонту  одягу; ремонту годинників; ручного масажу; забезпечення одягом та взуттям через кімнату дарованих речей; фізіотерапевтичні процедури; консультації психолога тощо). Протягом звітного періоду всіх громадян даної категорії забезпечено продуктовими наборами.

Протягом 2022 року територіальний центр продовжував співпрацювати з благодійними фондами міста в напрямку надання натуральної допомоги соціально-незахищеним мешканцям Луцької міської територіальної громади:

ВОБФ «Дитяча місія. Україна» - забезпечення одягом, взуттям, засобами особистої гігієни, технічними засобами реабілітації у вигляді гуманітарної допомоги,  а також продуктами харчування, у вигляді благодійної допомоги;

ВОБФ «Місія допомоги» - забезпечення одягом, взуттям, технічними засобами реабілітації тощо у вигляді гуманітарної допомоги.

БФ «Фонд Ігоря Палиці ²Тільки разом²» - продукти харчування, побутова хімія, засоби гігієни, господарські товари;

Товариство Червоний Хрест України надає речі першої необхідності, продукти, засоби гігієни та засоби реабілітації.

Послуга фізичний супровід осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового апарату та пересуваються на кріслах колісних, порушення зору

Соціальну послугу із супроводу людей з інвалідністю по зору надано Всеукраїнською організацією людей з інвалідністю по зору «Генерація успішної дії» Волинський обласний осередок.

Додатково інформуємо, що згідно із затвердженою Програмою розвитку надання соціальних послуг в Луцькій міській територіальній громаді, на 2021–2025 роки у територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Луцької міської територіальної громади заплановано утворити службу перевезень, яка забезпечуватиме надання соціальної послуги фізичного супроводу шляхом надання послуг з перевезення спеціалізованим автомобілем осіб з обмеженими фізичними можливостями та громадян похилого віку, які мають захворювання опорно-рухового апарату та є мешканцями Луцької міської територіальної громади.

Послуга переклад жестовою мовою

З метою створення доступного простору для осіб з інвалідністю із вадами слуху у Луцькій міській територіальній громаді забезпечено доступ до системи «Сервіс УТОГ». Це система надання допомоги висококваліфікованих перекладачів жестової мови у режимі відео зв’язку у смартфоні або планшеті через окремий програмний комплекс (мобільний додаток).

Для подолання бар’єру у спілкуванні між людьми із вадами слуху та працівниками, які здійснюють прийом громадян, у департаменті соціальної політики Луцької міської ради, територіальному центрі функціонує 3 планшети з «Сервісом УТОГ».

Послуга догляд та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних

В даний час послуга не надається у зв’язку з відсутністю спеціально підготовлених фахівців. Службою у справах дітей Луцької міської ради за формою влаштування перебувають: під опікою та піклуванням - 174; 29 дітей виховується в прийомних сім’ях та дитячих будинках сімейного типу.

Послуга супровід під час інклюзивного навчання

Управлінням освіти вживаються заходи  щодо психологічного супроводу дітей (862 особа) з освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти. В закладах освіти працюють практичні психологи та соціальні педагоги.

Послуга інформування:

З метою інформування населення щодо організації надання соціальних послуг департаментом соціальної політики розроблено плакати на тему «Соціальні послуги, що кому і як?», «Перелік соціальних послуг» та 17 видів інформаційних буклетів про базові соціальні послуги та порядок їх надання, актуальна інформація висвітлюється на телевізорі в холі департаменту.

Вищевказані інформаційні матеріали розміщені в департаменті соціальної політики, територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Луцької міської територіальної громади, Луцькому міському центрі зайнятості, головному управлінні Пенсійного фонду України у Волинській області, департаменті «Центр надання адміністративних послуг міста Луцька», амбулаторіях сімейної медицини міста. На Facebook сторінці департаменту соціальної політики  розміщено плакати та інформативні відео ролики «Що таке соціальні послуги?» та «Як отримати соціальні послуги?», актуальна інформація постійно оновлюється.

Управлінням соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, з метою максимального охоплення дітей з сімей, які опинились в складних життєвих обставинах, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими потребами, дітей з сімей учасників АТО та дітей з сімей внутрішньо переміщених осіб змістовним дозвіллям, для налагодження комунікативної взаємодії між членами сім’ї проводяться тематичні заходи, інтерактивні заняття, благодійні акції та фестивалі.

В управлінні соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді наявні інформаційні дошки – як для внутрішньої комунікації, так і для актуалізації інформації для відвідувачів управління (розміщені графіки прийому громадян, інформаційні буклети).

Уся інформація про діяльність департаменту соціальної політики, територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Луцької міської територіальної громади та управління соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розміщена на офіційному вебсайті Луцької міської ради, офіційних сторінках. Окрім того, інформація про проведені заходи поширюється у соціальних мережах та періодичних виданнях.

Додатково інформуємо, що відділенням НМК психологічної служби управління освіти Луцької міської ради, фахівці психологічних служб закладів дошкільної та загальної середньої освіти у 2022 році спрямовували професійну діяльність на вирішення актуальних завдань освіти на підвищення фахової компетентності працівників психологічних служб ЗДО, ЗЗСО, ПУМу, надання психологічної допомоги учасникам освітнього процесу в умовах дистанційного навчання.

В управлінні соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, соціально-психологічна робота з сім’ями, які перебувають у складних життєвих обставинах, є одним із пріоритетних напрямів діяльності фахівців психологічних служб ЗЗСО міста Луцька.

У ході визначення потреб Луцької міської територіальної громади у соціальних послугах, фактичні та потенційні отримувачі соціальних послуг вважають найнеобхіднішим кроком у напрямку покращення надання послуг, покращення матеріально-технічної бази.

Також значна частина респондентів наголошує на потребах збільшення чисельності соціального персоналу, створення інфраструктурних об’єктів в громаді, зокрема, спеціалізованих закладів для постійного або тимчасового проживання осіб похилого віку, осіб з інвалідністю, які потребують постійної сторонньої допомоги та догляду, в тому числі невиліковно хворих осіб, осіб на останніх стадіях життя (надання послуг харчування, догляду, організації надання медичної допомоги); закладу для тимчасового проживання та реінтеграції у суспільство бездомних осіб (з наданням послуг психологічної підтримки, працевлаштування, відновлення документів, інших послуг); закладу комплексної реабілітації осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю; спеціальних служб для соціальної роботи сім’ям з дітьми, а також денний догляд для дітей з інвалідністю.

Значна частина учасників опитування вказують на потребу збільшення фінансування/належного фінансування сфери надання соціальних послуг. При цьому основним джерелом фінансування надання послуг респонденти вважають державні (бюджетні) кошти.

Проаналізувавши онлайн опитування населення Луцької міської територіальної громади можна зробити висновки, що в опитування взяло участь

77,1% - жінки, 22,9 % - чоловіки.

Серед опитаних 7,6 % - 60 років та більше, 7, 6% - 26-40 років, 13% - 50-60 років, 31,3 % - 35-49 років, 14,5 % - 26-35 років.

На запитання «До якої категорії населення Ви себе відносите?», респонденти віднесли себе до категорії:

- 40,5 % - особи похилого віку;

- 29,8 % - особи з частковою або повною втратою рухової активності, пам’яті;

- 6,1 % - особи з психічними та поведінковими розлади, у тому числі внаслідок вживання психоактивних речовин;

- 13,7 % - безробітні особи;

- 19,8 %  – малозабезпечені особи;

- 0,8 % - особи з психічними та поведінковими розлади, у тому числі внаслідок вживання психоактивних речовин;

- 2,3% - особи, які постраждали від насильства за ознакою статі;

- 2,3 % - особи, які постраждали від домашнього насильства;

- 27,5% - особи з інвалідністю;

- 6,9 % - учасники АТО/ООС або член родини учасника АТО/ООС;

- 0,8% - члени родини загиблого учасника АТО/ООС;

- 0,8% - особи, які постраждали внаслідок бойових дій, терористичних актів, збройних конфліктів, тимчасової окупації.

На поставлене запитання «Який із перерахованих видів соціальних послуг Ви вважаєте необхідним?» респонденти вважають:

- 46,6% - денний догляд, догляд вдома;

- 16% - підтримане проживання;

- 22,1 % - соціальна адаптація;

- 17,6% - соціальна інтеграція реінтеграція;

- 9,2 % - надання притулку;

- 8,4 % - екстрене (кризове) втручання;

- 29 % - консультування;

- 20,6 % - соціальний супровід;

- 14,5 % - представництво інтересів;

- 7,6% - посередництво (медіація);

- 12,2% - соціальна профілактика;

- 41,2 % - натуральна допомога;

- 21,2% - фізичний супровід осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового апарату та пересуваються на кріслах колісних, порушення зору;

- 9,9 % - переклад жестовою мовою;

- 1,4% - догляд та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних;

- 11,5% - супровід під час інклюзивного навчання;

- 22,9% - інформування;

- 43,5% - отримання матеріальної (грошової) допомоги.

На запитання «Як Ви вважаєте, які саме заклади соціального обслуговування (соціальні послуги) необхідні мешканцям нашої громади, як опинились в складних життєвих обставинах та потребують допомоги?»:

- 43,5% відсотків вважають, що необхідно створювати спеціалізовані заклади для постійного або тимчасового проживання осіб похилого віку, осіб з інвалідністю, які потребують постійної сторонньої допомоги та догляду, в тому числі невиліковно хворих осіб, осіб на останніх стадіях життя (надання послуг харчування, догляду, організації надання медичної допомоги);

- 16,8 % - створення закладів для надання послуг догляду вдома, соціальної адаптації, соціального супроводу, представництва інтересів, натуральної допомоги;

- 27,5% - потреба у закладах комплексної реабілітації осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю;

- 3 % - створення закладів для надання послуги ночівлі для бездомних осіб;

- 9,2 % - потреба у закладах для тимчасового проживання та реінтеграції бездомних осіб (з наданням послуг психологічної підтримки, працевлаштування, відновлення документів, інших послуг).

На запитання «Чи задоволені ви якістю надання соціальних послуг у нашій громаді?» 66,4 % - відповіли «Так», 24,4 % - «Ні», і 9,2 % - «Частково».

62,5 % із опитаних не готові отримувати соціальні послуги за плату, лише 11,5 % згідні оплачувати соціальні послуги, 26% респондентів мають можливість оплачувати послуги частково.

Серед респондентів, що взяли участь в опитуванні населення Луцької міської територіальної громади, найбільше осіб похилого віку, що є однією з найчисельніших соціальних груп в громаді, осіб та дітей з інвалідністю, осіб учасників АТО/ООС (захисників та захисниць України) та членів їх сімей, малозабезпечених сімей, а також, у зв’язку із повномасштабною війною, внутрішньо переміщених осіб.

Отже, як свідчать наведені дані, серед всіх категорій населення Луцької міської територіальної громади, як споживачів соціальних послуг, найбільшим актуальними послугами є: денний догляд (зокрема для дітей з інвалідністю віком від 3-х до  18 років), догляд вдома, соціальна адаптація, консультування, натуральна допомога, інформування, потреба у закладах комплексної реабілітації осіб та дітей з інвалідністю, отримання грошової допомоги.

Більшість клієнтів отримують не одноразову послугу, а залучаються до комплексного отримання соціальних послуг для вирішення складних життєвих обставин, труднощів, які вони не можуть самостійно подолати або мінімізувати негативний вплив таких обставин.

Отримувачі соціальних послуг загалом задоволені їх наданням.

Необхідною передумовою покращення надання соціальних послуг мешканцям Луцької міської територіальної громади є своєчасне надання послуг, яке сприятиме попередженню виникнення проблемних ситуацій; розвиток інфраструктури надання соціальних послуг та розвиток ринку соціальних послуг через залучення надавачів недержавного сектору до надання соціальних послуг; вибудування оптимальної моделі фінансування соціальних послуг у громаді; забезпечення відкритості процесу та залучення до нього зацікавлених у розвитку громади осіб, що створює сприятливі умови для врахування широкого кола пропозицій та думок; введення єдиних принципів, правил, технологій, алгоритмів дій для організації надання соціальної підтримки мешканцям територіальної громади; постійне інформування  населення про можливості отримання соціальних послуг, їх перелік в громаді та права отримувачів послуг.

 

В основному в області всіма територіальними громадами у період  військового стану потреба у соціальних послуг виникала з догляду вдома та   проживання. До того ж, соціальні послуги, в переважній більшості надавались екстрено (кризово).

На сьогодні, громадами створено та забезпечено функціонування 12 територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) вразливим категоріям населення, 25 центрів надання соціальних послуг та 8 структурних підрозділів з питань надання соціальних послуг (Боратинської, Люблинецької, Доросинівської, Копачівської, Марянівської, Горохівської, Городищенської та Підгайцівської) територіальних громад.

У складі зазначених закладів функціонує 74 відділень та відділів, з них: 37 відділень соціальної допомоги вдома, 17 відділень стаціонарного догляду для постійного проживання, 9 відділень організації надання адресної натуральної та грошової допомоги, 1 відділення соціально-психологічної допомоги, 1 відділення соціально-психологічних послуг, 1 відділення денного перебування (м.Луцьк), 4 відділення соціально-інноваційних та соціально-побутових послуг, 4 окремих структурних підрозділи «Університет 3 віку».

Протягом 2022 року суб’єкти, що надавали соціальні послуги, виявили та надали зазначені послуги майже  21 тисячі осіб. 

 45 територіальних громад області із 54 через утворені структурні підрозділи, надавали соціальні послуги громадянам похилого віку, особам з інвалідністю самостійно, 8 громад делегували повноваження щодо надання соціальних послуг іншим громадам. Зокрема, Устилузька громада делегувала Зимнівській громаді; Луківська – Турійській; Вишнівська – Рівненській; Смідинська та Сереховичівська – Дубечненській; Велимченська, Забродівська та Самарівська – Заболоттівській територіальній громаді.

Якщо базові соціальні послуги надавались у повній мірі громадянам похилого віку, особам з інвалідністю то окремі соціальні послуги не повністю охоплюють сім’ї з дітьми.

На даний час із 54 територіальних громад, фахівці із соціальної роботи за штатом наявні у 31 громаді, і то в половині з них – лише по одному фахівцю.

У 23 територіальних громадах обов’язки щодо виявлення та оцінювання потреб сімей, які мають ризик потрапляння або перебування у складних життєвих обставинах, надання соціальних послуг покладені на керівників або спеціалістів центрів надання соціальних послуг, територіальних центрів соціального обслуговування, гуманітарних відділів, відділів у справах дітей, сім’ї та молоді, служб у справах дітей, сім’ї та соціального захисту, тощо.

Із 23 територіальних громад – у 10 громадах у штат введені посади фахівців із соціальної роботи, які поки що вакантні, здійснюється пошук відповідних кваліфікованих спеціалістів.

У 2022 році до надавачів соціальних послуг надійшла інформація щодо 18 180 сімей, які опинилися чи можуть опинитися у складних життєвих обставинах; (із 1 953 сім’ями, охопленими соціальними послугами, роботу продовжено з попереднього року) Загалом соціальними послугами охоплено 20 127 сімей, в яких виховуються 33 713 дітей.

Послуги надавались відповідно до індивідуальних потреб кожної сім’ї/особи. Результати оцінок потреб показали, що 3365 сімей, у яких виховуються 4004 дитини, перебували у складних життєвих обставинах. Ці родини потребували особливої уваги фахівців із соціальної роботи, щоб подолати чи мінімізувати складні життєві обставини.

За результатами роботи 219 сімей подолали складні життєві обставини, 1 226 – мінімізували.

В області функціонує 35 мобільних бригад соціально-психологічної допомоги, 2 притулки для осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, 2 денних центри, 2 кризові кімнати, 1 центр соціально-психологічної допомоги та 3 спеціалізовані служби первинного соціально-психологічного консультування. Зазначені мобільні бригади та спецслужби одночасно надають соціальну, психологічну, юридичну, базову медичну та гуманітарну допомогу постраждалим, які пережили насильство, та внутрішньо переміщених особам, які були вимушені залишити зони бойових дій.

У цьому році мережа спецзакладів буде розвиватись. З державного бюджету виділено 7,7 млн. грн. 

Найголовніший виклик у визначенні потреб це відсутність достатньої кількості кваліфікованих спеціалістів та неспроможність окремих територіальних громад у виділенні фінансового ресурсу.

Зважаючи на викладене вище, департамент соціального захисту населення облдержадміністрації спільно з територіальними громадами та недержавними організаціями вишукує  можливість організації надання соціальних послуг.

 

Департамент соціального захисту населення облдержадміністрації