30 серпня 2018, 15:10
останні оновлення: 06 жовтня 2023

Звіт за І півріччя 2018 року

Станом на 1 липня 2018 року в області проживало 1466 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. З них: 1096 – перебували під опікою та піклуванням, 250 виховувались у прийомних сім’ях та дитячих будинках сімейного типу, 48 навчались у загальноосвітніх та спеціалізованих школах-інтернатах, 11 – у спеціалізованому будинку дитини, 9 перебували у будинках-інтернатах для дітей-інвалідів, 10 дітей тимчасово влаштовані в сім’ї родичів/знайомих, проводиться оформлення документів про встановлення опіки.

Забезпечено своєчасне виявлення дітей, які залишились без батьківського піклування, надання їм відповідного статусу та влаштування до сімейних форм виховання. Упродовж І півріччя 2018 року надано статус 108 дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, з них 85 вже влаштовані до сімей.

В області функціонує 20 дитячих будинків сімейного типу, у яких виховується 133 дитини-сироти та дитини, позбавлених батьківського піклування, і 86 прийомних сімей, на виховання до яких влаштовано 165 дітей зазначеної категорії.

Упродовж 2018 року в сім’ї під опіку влаштовано 84 дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування, 8 дітей влаштовано до прийомних родин.

Також, на території області проживають 2 прийомні родини та 4 сім’ї опікунів, які переселились з районів проведення АТО. У цих сім’ях виховуються 9 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Загалом, сімейними формами виховання в області охоплено 94,8 відсотки від загальної кількості дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

В області налагоджена система своєчасної постановки на первинний та регіональний облік дітей, які підлягають усиновленню.

Станом на 20 червня 2018 року на регіональному обліку дітей, які можуть бути усиновлені, перебуває 324 дитини, з них 237 влаштовані в прийомні сім’ї та дитячі будинки сімейного типу.

Сформована та постійно поновлюється база даних кандидатів в усиновителі, яка зараз налічує 33 подружні пари.

Постійно проводиться робота щодо забезпечення реалізації права кожної дитини-сироти на виховання в сім’ї. Під час підбору дитини усиновителям надається повна та об’єктивна інформація про дитину, яку вони бажають усиновити. За бажанням батьків їм пропонується проводити незалежне обстеження дитини за станом здоров’я.

Протягом 2018 року в області громадянами України усиновлено 17 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та 1 дитину усиновлено іноземними громадянами. Ряд справ з усиновлення у даний час знаходиться на розгляді в судах.

З метою реалізації права кожної дитини на виховання в сім’ї між службою у справах дітей, управліннями охорони здоров'я, освіти, науки та молоді обласної державної адміністрації та благодійною організацією «Благодійний Фонд «Зміни одне життя – Україна» було укладено договір про співпрацю щодо сприяння сімейному влаштуванню якомога більшої кількості дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які можуть бути усиновлені і виховуються у інтернатних закладах.

Такі ж договори про співпрацю укладено із Всеукраїнською громадською організацією «Магнолія» та з Фондом «Розвиток України», який реалізує благодійну програму «Сирітству - ні».

Протягом  6 місяців 2018 року в області діяли 237 інформаційних куточків щодо розвитку сімейних форм влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (місце оформлення: сільська/селищна/міська/районна рада, ЗОШ, коледж, спорт школа, ЦСССДМ, ССД, ДНЗ, ФАП, бібліотека, УПСЗН, палац учнівської молоді, ТМО, центр зайнятості, центр позашкільної освіти, РАЦС, ГО, сайт ЦСССДМ, сіті-лайти, центр надання соціальних послуг, територіальний центр).

Окрім того, розповсюджувались інформаційно-просвітницькі матеріали: буклети – 1094 шт., плакати – 16 шт., листівки, повідомлення, пам’ятки, календарики – 748 шт.

В друкованих засобах масової інформації області було розміщено 5 статей, заміток та 27 публікацій - в Інтернет-виданнях.

На місцевому радіо/телебаченні транслювались соціальні аудіо/відеоролики «Подаруй дитині-сироті сім’ю, наповни барвами життя».

Протягом звітного періоду до районних, міських центрів, відділів та управління соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді звернулось 3 особи та 9 сімей з питань створення прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу. З них 3 сім’ї були взяті на облік для подальшої роботи як потенційні кандидати в прийомні батьки, батьки-вихователі та пройшли навчання при обласному центрі соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. Всі отримали рекомендації щодо включення до Єдиного електронного банку даних про дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і сім’ї потенційних усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів в якості потенційних прийомних батьків, батьків-вихователів та довідки про проходження навчання (курсу підготовки).

Також, при обласному центрі соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді 7 осіб проходили навчання для кандидатів в опікуни, піклувальники. Усі отримали рекомендації щодо включення до Єдиного електронного банку даних про дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і сім’ї потенційних усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів в якості потенційних опікунів, піклувальників та довідки про проходження навчання (курсу підготовки).

З метою розв’язання житлових та майнових проблем дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа в області діє цільова соціальна Програма забезпечення житлом дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування,  та осіб із їх числа на 2017-2021 роки. Основні положення Програми спрямовані на вирішення пріоритетних завдань державної політики у сфері забезпечення житлових прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа. Аналогічні програми прийняті у містах та районах області. Реалізація Програми здійснюється за рахунок співфінансування видатків з обласного та місцевих бюджетів.

На 2018 рік для придбання соціального житла для дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа і ремонту житла, яке належить дітям та особам цієї категорії на прав власності Програмою передбачено субвенцію з обласного бюджету місцевим бюджетам в сумі 3760 тис.грн.

Цього року обсяг субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на проектні, будівельно-ремонтні роботи, придбання житла та приміщень для розвитку сімейних та інших форм виховання, наближених до сімейних, та забезпечення житлом дітей-сиріт, осіб з їх числа - 6 906 300 грн.

На сьогодні в області на соціальному квартирному обліку перебувають 216 дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа.

Протягом 2017 року в обласному соціальному гуртожитку для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, перебувало 20 осіб. За час їхнього перебування досягнуто наступних результатів: 20 осіб навчено соціально-побутовим навичкам, 20 особам налагоджено зв’язки з родиною, 8 особам оформлено/відновлено документи, 14 особам організовано медичне обстеження, 20 особам надано допомогу одягом, взуттям, продуктами харчування, 5 осіб влаштовано на роботу.

В навчальних закладах області забезпечено системну роботу щодо соціального супроводу дітей пільгових категорій. Учням з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, надаються відповідні матеріальні виплати, передбачені чинним законодавством, в  школах забезпечено їх безоплатне харчування.

Спеціальні навчальні заклади та навчально-реабілітаційні центри області  (загалом в області функціонує 10, в тому числі 3 навчально-реабілітаційні центри та 7 спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів) на сьогодні  є опорними ресурсними центрами, що забезпечують комплексну реабілітацію дітей з порушеннями   розвитку,  надають допомогу педагогам та батькам з організації інклюзивної освіти, індивідуальної форми навчання, а також  проведення  корекційної  роботи з дітьми даної категорії, в тому числі за місцем їх проживання.

Органами управління освітою, закладами освіти області забезпечено  системну роботу   щодо  захисту прав  і законних інтересів дітей, в тому числі з особливими освітніми потребами. Визначено осіб, відповідальних за даний напрям, узагальнюється та  надається  статистична звітність про контингент учнів (вихованців, студентів) відповідно до  затверджених Держстатом форм.

У рамках реалізації Концепції Нової української школи  за Державним стандартом початкової освіти та сучасними освітніми методиками, що базуються на компетентнісному, особистісно орієнтованому підходах,   проведено курси підвищення кваліфікації  для 991 вчителя початкових класів, 75 асистентів вчителів закладів освіти з інклюзивним навчанням, 406 заступників директорів, завершують проходження перепідготовки 769 вчителів іноземних мов та 1 вчитель закладу освіти, в якому діти навчатимуться мовами національних меншин.

Позитивною є динаміка формування системи інклюзивної освіти. На початок 2017/2018 навчального року в 273 класах 153 закладів освіти організовано інклюзивне навчання для  318 дітей,  на кінець навчального року їх кількість зросла  до 334 учнів (2016-2017 н. р. - 254 дитини). Підтримку дітям даної категорії в освітньому просторі  надано 170 асистентами вчителя (2016/2017 н.р. – 83 асистенти вчителя),  58 корекційними педагогами (минулі роки - 0).

З метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами  на здобуття  якісної освіти, надання психолого-педагогічної допомоги та системного кваліфікованого супроводження за місцем проживання  в області формується мережа інклюзивно-ресурсних центрів. Зокрема, у поточному році заплановано  відкрити 19 ІРЦ, ще 2 розпочне роботу в обласному центрі  у 2019/2020 роках. Один  ІРЦ  уже функціонує в місті Володимирі-Волинському, введено 9.0 ставок працівників, у тому числі 6 фахівців для корекційно-розвиткової роботи з дітьми, облаштовані приміщення, частково закуплено обладнання.

Проводяться ремонтні роботи щодо облаштування кабінетів, створення умов для пристосування середовища відповідно до потреб дітей даної категорії (відповідність приміщень Державним будівельним нормам,  забезпечення фахівцями тощо). Питання  відкриття інклюзивно-ресурсних центрів  включено до  Плану заходів з реалізації Стратегії розвитку Волинської області до 2020 року.  

Забезпечується підготовка фахівців з даного напряму, зокрема у Луцькому педагогічному коледжі - за перспективними додатковими кваліфікаціями «Вихователь соціальний по роботі з дітьми з інвалідністю», «Вчитель-логопед дошкільних закладів освіти» та «Сурдопедагог».

З 01 вересня 2017 року в Східноєвропейському національному університеті імені Лесі Українки на факультеті педагогічної освіти та соціальної роботи відкрито спеціальність «Дефектологія». У Луцькому інституті розвитку людини університету «Україна» студенти здобувають вищу освіту за спеціальностями «Фізична реабілітація» та «Спеціальна освіта». Заклад готує фахівців з фізичної реабілітації, інструкторів (методистів) з фізичної реабілітації  для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

Обласними осередком, що здійснює навчально-методичний супровід роботи фахівців  закладів освіти  є Волинський інститут післядипломної педагогічної освіти. Також консультативно-просвітницьку та методичну  роботу з батьками та педагогами  проводять  фахівці Волинського обласного ресурсного центру з підтримки інклюзивної освіти. Здійснюється координація щодо взаємодії органів управління освітою міських рад, райдержадміністрацій, об’єднаних територіальних громад  з управліннями охорони здоров’я, центральними районними лікарнями, управліннями  соціального захисту населення, службами у справах дітей з питань раннього виявлення, надання  спектру послуг і  консультативної допомоги дітям з особливими освітніми потребами та їх  батькам або особам, які їх замінюють.

Налагоджено  співпрацю  з громадськими  організаціями, що діють в області: «Центр розвитку дитини», «Батьків дітей з синдромом Дауна та іншими порушеннями розвитку», «Янголята», «Повір у себе» та ін. Систематично  організовуються спільні заходи міських, районних, обласних рівнів, в т.ч. навчальні семінари, тренінги, тощо за участю представників органів управління освітою, педагогів, батьків та інших зацікавлених осіб.