«Прозорість та підзвітність»: фінансово-бюджетна дисципліна у 2023 році та пріоритети на 2024 рік
Під час чергового засідання робочої групи «Прозорість та підзвітність», що відбулась 28 лютого під керівництвом начальника ОВА Юрія Погуляйка, проаналізували фінансово-бюджетну дисципліну в області у 2023 році та пріоритети на 2024 рік.
Зокрема, про основні показники поінформував начальник управління західного офісу Держаудитслужби у Волинській області Анатолій Омельчук.
У 2023-му році управлінням західного офісу Держаудитслужби у Волинській області проведено 394 заходи державного фінансового контролю. З них 24 ревізії, 15 перевірок державних закупівель, 351 моніторинг закупівель, 2 державні фінансові аудити виконання бюджету (Рівненська сільська ТГ, Ковельська міська ТГ), 2 державні фінансові аудити суб’єктів господарювання (КП «Луцька міська дитяча поліклініка», ДП «Шахта №9 «Нововолинська»).
Так, ревізіями та перевірками встановлено порушень фінансово-господарської дисципліни на 36 підприємствах та в установах, або 92,3 відсотка від загальної кількості перевірених (39).
Загалом, проведеними ревізіями встановлено фінансових порушень, що призвели до втрат фінансових і матеріальних ресурсів на загальну суму 295,2 млн гривень. Зокрема, на 9 об’єктах контролю виявлено недоотримання фінансових ресурсів на загальну суму 28,3 млн грн, в тому числі бюджетами 5,3 млн грн. Використання бюджетних коштів не за цільовим призначенням виявлено у 9-ти установах на суму 141,9 млн грн. Незаконні витрати фінансових ресурсів виявлено на 33 об’єктах контролю в сумі 111,7 млн грн. Недостачу ресурсів встановлено на 2-х об’єктах на суму 13,3 млн грн.
У межах прав і наданих повноважень управлінням в області вжито відповідні заходи та забезпечено відшкодування і поновлення незаконних витрат та недостач ресурсів на загальну суму 42,8 млн грн, що становить 14,5%, в тому числі за порушеннями, виявленими у попередні періоди – 7,9 млн гривень.
З метою вжиття відповідних заходів до порушників фінансової дисципліни до правоохоронних органів у 2023 році передано 31 ревізійний матеріал. За переданими матеріалами правоохоронними органами порушено 18 кримінальних проваджень та оголошено підозри у вчиненні кримінального правопорушення 5-тьом особам. Крім того, матеріали 12-ти заходів державного фінансового контролю долучені до кримінальних проваджень.
За результатами участі у перевірках правоохоронних органів службовим особам вручено 21 підозру у вчиненні кримінального правопорушення.
До Держаудитслужби України направлено інформацію про виявлені фінансові операції, які підлягають фінансовому моніторингу для подальшого інформування Держфінмоніторингу України на суму 20,6 млн грн за результатами перевірки закупівель Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради.
До порушників бюджетного законодавства застосовано 10 заходів впливу, а саме: у 3-х випадках – зупинено операцій з бюджетними коштами, у 6-ти – зменшено бюджетних асигнувань розпорядникам бюджетних коштів на суму 0,8 млн грн та прийнято одну вимогу про повернення використаної не за цільовим призначенням субвенції на суму 59,9 тис. гривень.
За порушення фінансової дисципліни складено 17 протоколів за ст.164-2 КУпАП, до адміністративної відповідальності притягнуто 17 посадових осіб на суму штрафів 2,7 тис. гривень. За порушення законодавства у бюджетній сфері передано до суду 3 протоколи за ст.164-12 КУпАП.
За порушення законодавства у сфері державних закупівель складено 5 протоколів за ст.164-14 КУпАП. За 3-ма протоколами винесена постанова про закриття справи, передбачена статтею 247 КУпАП п.1; 2 протоколи – розглянуто посадовими особами Управління та винесені постанови про закриття справи за статтею 22 КУпАП.
Крім того, за результатами проведеної ревізії Управління культури, молоді, спорту та туризму виконавчого комітету Ковельської міської ради правоохоронними органами за фактом порушення антикорупційного законодавства на керівника закладу складено 18 протоколів за ч.ч. 1,2 ст. 172-7 КУпАП, які направлені для розгляду по суті до Ковельського міськрайонного суду, за результатом якого керівника закладу притягнуто до адміністративного стягнення у вигляді штрафу на суму 3,4 тис. гривень.
До дисциплінарної відповідальності в звітному періоді притягнуто 5 осіб, до матеріальної – 1 особу.
За результатами проведених контрольних заходів звільнено із займаних посад 5 осіб: ревізії КП «Луцька міська дитяча поліклініка» – 1 особу (головну медичну сестру), перевірки закупівель Іваничівської селищної ради – 2 особи (головного бухгалтера та головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та звітності) та проведеної у 2022 році ревізії Ковельського КП "Добробут" – 2 особи (головного бухгалтера та бухгалтера).
Проведеними державними фінансовими аудитами виявлено факти неефективних управлінських дій (рішень) або ризикових операцій на загальну суму 281,7 млн грн, упереджено втрат фінансових і матеріальних ресурсів на 28,3 млн грн; виявлено порушень законодавства, що призвели до втрат фінансових і матеріальних ресурсів – 6,9 тис. грн, які відшкодовано. У результаті впровадження рекомендацій, наданих об’єктам аудитів, проведених у минулих періодах, досягнуто економічний ефект в сумі 398,1 млн гривень.
За результатами 351 моніторингу закупівель порушень законодавства у сфері закупівель виявлено за 211-тьма процедурами на суму 977,4 млн грн, попереджено порушень законодавства у сфері закупівель за 54-ма процедурами на суму 429,0 млн грн, а саме: забезпечено відміну торгів за 1 процедурою на 2,4 млн грн та розірвано договорів за 53-ма процедурами на суму 426,6 млн гривень.
Про результати заходів державного фінансового контролю в засобах масової інформації висвітлено 147 матеріалів.
Серед пріоритетних завдань на 2024 рік:
- здійснення належного контролю за місцевими бюджетами. Недопущення зловживань з ресурсами місцевих бюджетів, особливу увагу приділяючи соціально важливим питанням, які мають суспільний резонанс;
- сприяння ефективному та прозорому здійсненню публічних закупівель (моніторинг закупівель з соціально важливих напрямків);
- забезпечення результативності та дієвості заходів державного фінансового контролю;
- вжиття заходів щодо відшкодування виявлених порушень;
- підвищення кадрової спроможності в Управлінні, зміцнення професійного потенціалу.