20190228113427.jpg, фото
18 січня 2019, 11:33
останні оновлення: 13 лютого 2023

Засідання колегії департаменту соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації

17 січня 2019 року в малому залі приміщення обласної ради проведено засідання колегії департаменту.

Підведено підсумки роботи органів соціального захисту населення області за 2018 рік та визначено основні завдання соціальної сфери області на 2019 рік.

Всього одержувачами соціальних гарантій є більше 640 тисяч сімей, з яких 86,8 сімей з дітьми, малозабезпечених сімей, 110 тисяч субсидіантів, 319 тисяч пільговиків, 132 тисячі осіб, потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Загальний фінансовий ресурс, що використаний у 2018 році для забезпечення соціальних гарантій становить більше 4 млрд гривень.

1.Забезпечення соціальними виплатами та

державними гарантіями

1.1.Забезпечення соціальних виплат

У січні-грудні 2018 року для забезпечення виплати державних допомог соціально вразливих верствам населення з державного бюджету в область надійшло 1 935,8 млн гривень. Заборгованість відсутня, виплати проведено в повному обсязі. Державну підтримку отримало 86,8 тис волинських родин.

В тому числі забезпечено виплату допомог, призначених відповідно до закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми», для 44,7 тис родин, а саме:

453 отримувачам допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами;

37898 отримувачам допомоги при народженні дитини;

59 отримувачам допомоги при усиновленні дитини ;

689 отримувачів допомоги на дітей, над якими встановлено опіку та піклування;

5383 отримувачам допомоги на дітей одиноким матерям ;

234 отримувачам тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів.

Впродовж минулого року у зв’язку з веденням в дію законодавчих актів щодо посилення відповідальності за сплату аліментів на 78,8 % зменшилась кількість отримувачів тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів.

Все більшого розповсюдження набуває використання електронних сервісів для звернень до органів соціального захисту населення.

У 2018 році зареєстровано 307 звернень (у 2017 році – 71) за призначення допомоги при народженні дитини через електронний сервіс, за якими в 3-х денний термін призначено та виплачено допомогу.

1.2.Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям

Кількість малозабезпечених родин, які проживають в області та забезпечені державною допомогою становить 10 768 сімей. Із них 6672 або 62 % є багатодітними родинами. В порівнянні з минулим роком кількість малозабезпечених родин зменшилась на 14 відсотків.

Середній розмір допомоги в багатодітних малозабезпечених сім’ях дорівнює 4376,0 гривень, що вище на 5,6 відсотків або 250 гривень в порівнянні з 2017 роком.

1.3.Виплата на розвиток сімейних форм виховання.

Станом на 01.01.2019 року в 83 прийомних сім’ях та 20 дитячих будинках сімейного типу перебуває на вихованні 290 дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування.

Сума виплати державної соціальної допомоги на дітей, які виховуються в прийомних сім’ях та дитячих будинках сімейного типу та грошового забезпечення батькам-вихователям та прийомним батькам становила 16,5 млн гривень.

З січня 2018 року на території області створено одну патронатну сім’ю. (м.Нововолинськ), в якій перебуває 2-є вихованців віком до 6 років.

На утримання дітей в сім’ї патронатного вихователя та на грошове забезпечення патронатним вихователям виплачено 174,04 тис гривень соціальної допомоги.

1.4.Надання соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю

Станом на 01.01.2019 року на виконання Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» призначено державну соціальну допомогу 15 758 особам, з них: 10 468 особам з інвалідністю з дитинства та 5290 – дітям з інвалідністю.

Також, 4241 родину, в якій виховуються діти з інвалідністю, забезпечено надбавкою на догляд.

Загальна сума фінансового ресурсу спрямована на виплату державної соціальної допомоги з початку року становить 362,6 млн гривень, з них – 135,6 млн гривень спрямовано на виплату сім’ям, в яких виховуються діти з інвалідністю.

1.5.Державна допомога особам, які не мають права на пенсію та особам з інвалідністю

На виконання Закону України «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю» в області в 2018 році державну підтримку отримували 3082 осіб, в тому числі:132 особи, які досягли віку, передбаченого Законом, отримують але не мають права на пенсію;199 осіб з інвалідністю І групи;816 осіб з інвалідністю ІІ групи;1399 осіб з інвалідністю ІІІ групи.Крім цього 544 одержувачів отримують допомогу на дітей померлого годувальника, який не мав страхового стажу, необхідного для призначення пенсії.З початку 2018 року на виплату даної допомоги з державного бюджету спрямовано 55,6 млн гривень.

Починаючи з 2018 року, у зв’язку із змінами у пенсійному законодавстві , запроваджено нову виплату – тимчасову державну соціальну допомогу непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату (ПКМУ від 27.12.2018 № 1098).

В області такий вид соціальної виплати отримують 327 осіб. Середній розмір призначеної допомоги становить 1201,8 гривень, на виплату якої з початку року спрямовано 2,1 млн. гривень.

 1.6.Компенсаційні виплати на догляд

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.07.1996 року № 832 «Про підвищення розмірів державної допомоги окремим категоріям громадян», компенсаційну виплату на догляд за інвалідом І групи, або за престарілою особою, яка досягла 80-річного віку в органах соціального захисту населення області перебуває 9 851 осіб. На виплату компенсації з початку року спрямовано 3,4 млн. гривень.

В порівнянні з 2017 роком спостерігається незначне, в межах 2 %, зменшення кількості отримувачів компенсації.

Відповідно до Порядку надання щомісячної грошової допомоги особам, які проживають разом з особами з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, який за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за ним, затвердженого  постановою Кабінету Міністрі України від 02.08.2000 № 1192, 2491 (збільшення на 2,2 % до 2017 року) особа отримує грошову допомогу на догляд.

Середній розмір призначеної допомоги становить 1839,14 гривень. (розраховується від доходів, виходячи з прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць). Всього з державного бюджету надійшло 65,5 млн гривень.

1.7.Забезпечення соціальними стипендіями

У січні-грудні 2018 року забезпечено виплату соціальної стипендії 835 студентам ВНЗ області. Для цієї мети з державного бюджету надійшло 12,5 млн гривень.

1.8.Виплата одноразової грошової допомоги визначеним категоріям громадян

На виконання постанови № 38 від 31.01.2018 року забезпечено виплату одноразової грошової допомоги особам, яких було незаконно позбавлено особистої свободи внаслідок дій незаконних збройних формувань (звільненим з полону) трьом особам, яких було незаконно позбавлено особистої свободи.

Сума виплати склала 300,0 тис гривень.

У 2018 році забезпечено виплату державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту, особам в разі отримання інвалідності внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час участі в антитерористичній операції та членам їх сімей в разі загибелі (смерті) на суму 1,2 млн. гривень.

Для здійснення виплати одноразової матеріальної допомоги особам, які постраждали від торгівлі людьми, департаментом подано відповідні заявки до Мінсоцполітики для 12 осіб на суму 66,0 тис гривень. та проведено виплату.

1.9.Надання населенню субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг

Для області у державному бюджеті на 2018 рік передбачено видатки на надання пільг та субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг у обсязі 2,1 млрд. гривень, які використані в повному об’ємі.

Станом на 1 січня 2019 року кількість отримувачів житлових субсидій становить 110,2 тисяч домогосподарств області, що на 33 відсотки менше ніж у 2017 році.

Зменшення кількості субсидіантів пояснюється, в першу чергу, збільшенням мінімальної заробітної плати, підвищенням соціальних гарантій та пенсій, удосконаленням законодавчої бази, посиленням адресності надання цієї соціальної допомоги та вжиттям контрольних заходів з перевірки достовірності поданої інформації при наданні субсидій.

В області проведена робота з реалізації Урядового рішення щодо монетизації субсидій за підсумками опалювального сезону 2017-2018 років, яким передбачено виплату домогосподарству, що зекономило споживання енергоресурсів житлової субсидії на опалення в еквіваленті вартості 150 кіловат електроенергії або 100 кубів природного газу.

Виплачено, відповідно до зареєстрованих бюджетних зобов’язань в органах казначейства, 26,2 млн гривень 41,5 тис субсидіантам.

З початку року готівкову субсидію на придбання скрапленого газу та твердого палива отримали 31,2 тис сімей, сума отриманих субсидій – 95,7 млн гривень.

1.10.Надання внутрішньо переміщеним особам допомоги на оплату житлово-комунальних послуг

Щомісячну адресну допомогу для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, одержують 1,2 тис чоловік з числа внутрішньо переміщених осіб, що є на рівні 2017 року.

Фінансування адресної допомоги за 2018 року здійснено в повному обсязі на суму 12,0 млн. гривень.

1.11.Розрахунки залишків невикористаних субсидій

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 23.08.2016 № 534 повернено до державного бюджету невикористані суми залишків субсидій за опалювальний період 2017/2018 р.р. у сумі 175,9 млн гривень, в тому числі за послуги:

газопостачання 137,6 млн гривень.;

електропостачання 11,7 млн гривень.;

теплопостачання 14,6 млн гривень.;

постачання холодної та гарячої води, водовідведення 12,0 млн гривень.

Розрахунки щодо невикористаних сум субсидій у неопалювальний період 2018 року подали 181 підприємство-надавач послуг.

Станом на 1.01.2019 року коштів, що повертається до бюджету становить 3,7 млн гривень, зокрема за послуги:

газопостачання 0,45 млн гривень;

електропостачання 1,7 млн гривень;

постачання холодної та гарячої води, водовідведення 1,58 млн гривень. 1.12.Цільове використання коштів державного бюджету

В області постійно здійснюються заходи по забезпеченню цільового використання коштів державного бюджету.

Зокрема, на виконання рекомендацій Мінфіну, протягом 2018 року здійснено перевірку 7175 особових справ та забезпечено зупинення або припинення виплат. В результаті проведеної роботи за 332 особовими справами виявлено випадки, що призвели до переплати на загальну суму 1702,0 тис гривень, які повернуто до бюджету.

Опрацьовано особові справи 1398 отримувачів субсидій, які включено до переліку осіб, що підлягають додатковій перевірці у зв’язку з можливим фактом отримання субсидії на іншій адміністративно-територіальній одиниці, в тому числі в іншій області України. За результатами проведеної роботи припинено надання субсидії до з’ясування всіх обставин у 167 випадках, зупинено та визначено надміру нараховані субсидії за 160 особовими справами на загальну суму 609,45 тис гривень.

Суми субсидій, перераховані надміру внаслідок подання громадянами недостовірних відомостей або неповідомлення одержувачами про зміни у складі сім’ї, повернуті в повному обсязі (повернення проведено шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії на підприємствах житлово-комунальних послуг).

1.13.Соціальний захист учасників Революції Гідності та членів їх сімей

На виконання урядових рішень, у 2018 році, мешканцям Волинської області, 42 учасникам Революції Гідності та членам їх сімей, виплачено одноразову грошову допомогу на загальну суму 9,9 млн гривень., з них:

4 членам сімей осіб, смерть яких пов’язана з участю в масових акціях громадського протесту виплачено допомоги на загальну суму 1,2 млн гривень;

6 волинянам, які отримали тяжкі тілесні ушкодження, виплачено грошової допомоги на суму 2,1 млн гривень;

9 особам, які отримали тілесні ушкодження середньої тяжкості, допомоги виплачено на загальну суму 3,3 млн гривень;

23 волинянам, які отримали легкі тілесні ушкодження виплачено грошової допомоги на суму 3,3 млн гривень.

Загальна сума виплати одноразової грошової допомоги належної постраждалим учасниками на Майдані та сім’ям загиблих учасників масових акцій громадського протесту у Волинській області становить 17,5 млн гривень, протягом 2014-2017 років зазначеним особам виплачено 7,6 млн гривень.

1.14. Соціальний захист Матерів-героїнь

Протягом 2018 року робочою групою з розгляду клопотань про присвоєння почесного звання «Мати-героїня» департаменту соціального захисту населення облдержадміністрації розглянуто 271 пакет документів претенденток на представлення до присвоєння почесного звання «Мати-героїня», що на 16 відсотків більше як в попередньому році (2017 рік -226).

За рішенням робочої комісії у 2017 році підтримано 207 клопотань про присвоєння почесного звання «Мати-героїня.

За материнську самовідданість, народження і зразкове виховання дітей відповідно до указів Президента України у 2018 році 235 волинянок удостоєні почесного звання України «Мати-героїня» (у 2017 році – 165 жінок.). Сума виплаченої одноразової грошової винагороди склала 4,1 млн. гривень (розмір винагороди 17 620,00 гривень.).

1.15.Пакунок малюка

З вересня 2018 року вперше запроваджено надання одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» родинам, в яких народились діти. Відповідно до підписаних угод в область надійшло 3 950 «пакунків малюка» на суму 19,7 млн. гривень.

2.Соціальний захист учасників АТО

За даними Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги станом на 01.01.2019 року на обліку в органах соцзахисту населення перебуває 10006 учасників антитерористичної операції, яким встановлено статус учасників бойових дій. В порівнянні з минулим роком відсоток збільшення кількості пільгових статусів становить 11,1 % або 1106 осіб. Кількість волинян, які загинули (померли) за час проведення антитерористичної операції становить 214 осіб.

2.1.Санаторно-курортне лікування та психологічна реабілітація учасників АТО

В органах соціального захисту населення у 2018 році перебувало на обліку 1189 учасників антитерористичної операції, які потребують санаторно-курортного оздоровлення та лікування.

У 2018 році для області передбачено видатки з державного бюджету в сумі 3,5 млн гривень, які використано 100 відсотково та оздоровлено 429 осіб.

Для здійснення заходів психологічної реабілітації учасників АТО з державного бюджету надійшло 676,7 тис гривень, які використані 100 відсотково та надано послугу 87 особам.

2.2.Професійна адаптація учасників АТО

Для реалізації в області державної програми “Заходи з соціальної та професійної адаптації учасників антитерористичної операції на 2018 рік передбачено 871,0 тис гривень.

Станом на 1 січня 2019 року забезпечено стовідсоткове освоєння коштів державного бюджету та професійну адаптацію. Отримали послуги 164 ветерани антитерористичної операції.

2.3.Забезпечення житлом сімей загиблих учасників АТО, інвалідів 1-2 груп внаслідок війни із числа учасників АТО та бойових дій на території інших держав

На цю мету у 2018 році в область надійшла субвенція з державного бюджету обсягом 29,7 млн гривень. Компенсацію отримали 32 особи.

Для порівняння, у 2017 році житлом забезпечено 26 осіб, на що з державного бюджету витрачено 19,7 млн гривень.

Крім цього, вперше у 2018 році таку компенсацію одержали 7 осіб з інвалідністю внаслідок війни з числа учасників бойових дій на території інших держав та 1 учасник бойових дій в АТО з числа внутрішньо переміщених осіб. Обсяг профінансованого ресурсу становить 7,9 млн гривень.

 

3.Забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації

та надання реабілітаційних послуг

3.1.Технічні засоби реабілітації

У 2018 році в області успішно реалізовано новий Порядок забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших окремих категорій населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05 квітня 2012 року № 321 (зі змінами постановою КМУ від 14 березня 2018 року № 238), яким впроваджено механізму фінансування за принципом «гроші ходять за людиною».

Забезпечено ефективне стовідсоткове використання коштів обсягом 26,1 млн гривень, спрямованих за бюджетною програмою 2507030 «Заходи із соціальної, трудової та професійної реабілітації інвалідів» за напрямом «Забезпечення окремих категорій населення України технічними та іншими засобами реабілітації».

Всього згідно нового Порядку видано 6066 технічних засобів реабілітації, з них 534 крісел колісних (181 крісло колісне – дітям з інвалідністю).

3.2.Забезпечення автотранспортом пільгових категорій населення

Право на забезпечення автомобілями в області мають 2162 особи з інвалідністю. З них: 19 – першочергово, 336 – позачергово і 1807 в порядку загальної черги.

Протягом 2018 року проведено 5 засідань комісії, за рішенням якої 8 автомобілів знято з обліку після смерті осіб з інвалідністю та надано дозвіл на безоплатну передачу у власність автомобілів, після 10 річного терміну експлуатації, для 67 осіб.

Крім цього, в 2018 році департаментом видано 8 автомобілів, що надійшли як гуманітарна допомога для подальшої передачі конкретній особі, яка перебуває в черзі на отримання спецавтотранспорту. Надано дозвіл на перереєстрацію гуманітарних автомобілів після десятирічного терміну експлуатації 37 особам з інвалідністю та видано 12 дозволів на перереєстрацію автомобілів, визнаних гуманітарною допомогою, у власність членам сімей померлих інвалідів.

3.3.Надання реабілітаційних послуг дітям з інвалідністю.

Протягом 2018 року, відповідно індивідуальних програм реабілітації, діти з інвалідністю отримували реабілітаційні послуги в реабілітаційних закладах.

Так, у Державній реабілітаційній установі «Центр комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю «Пролісок» пройшли курс реабілітації 293 дітей з інвалідністю, з них 271 – з області.

У Центрі соціальної реабілітації дітей з інвалідністю м. Ковеля надано реабілітаційні послуги 44 дітям.

Також, за кошти державної бюджетної програми «Реабілітація дітей-інвалідів» здійснено реабілітацію 16 дітей з інвалідністю в Міжнародній клініці відновного лікування міста Трускавець.

 

4.Соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

В органах соціального захисту населення області на обліку перебуває 132 тис громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, з них 35 тис осіб користуються соціальною підтримкою.

Пільги і компенсації постраждалим громадянам фінансуються за рахунок коштів державного бюджету, з якого у 2018 році виділено154,8 млн. гривень.

4.1.Забезпечення харчуванням дітей та виплата компенсації

Найбільша сума коштів 107,6 млн гривень спрямована на забезпечення харчування дітей у навчальних закладах, розташованих на радіоактивно забруднених територіях Камінь-Каширського, Любешівського та Маневицького районів.

Упродовж 2018 року забезпечено безкоштовним харчуванням 2 1469 дітей на загальну суму 81,5 млн.гривень. Середня вартість харчування однієї дитини в день – 31,40 гривня.

На час відсутності гарячого харчування батькам потерпілих дітей згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1997 № 155 «Про порядок та розміри компенсаційних виплат дітям, які потерпіли внаслідок Чорнобильської катастрофи» виплачена грошова компенсація.

4.2.Санаторно-курортне лікування

З державного бюджету у 2018 році для забезпечення надання санаторно-курортних послуг для постраждалих громадян категорії 1 та дітей, яким встановлено інвалідність, пов’язану з Чорнобильською катастрофою виділено 7,9 млн гривень.

Забезпечено послугами санаторно-курортного лікування 1016 осіб з інвалідністю на суму 7,8 млн. гривень. (54% поданих заяв). Перевага надавалася традиційним закладам: «Пролісок» та «Лісова пісня» Волинської області, «Алмаз» та «Кристал» Львівської області.

З 2018 року для громадян, які не бажають отримати санаторно-курортне лікування, передбачено отримання, за їх бажанням грошової компенсації. Упродовж року дану компенсацію виплачено 224 особам з інвалідністю на загальну суму 105,3 тис гривень (100 % від потреби).

4.3.Відшкодування по пільгових рецептах

З обласного бюджету для забезпечення постраждалих осіб пільговими медикаментами та зубопротезуванням виділено 9,1 млн гривень. Здійснено понад 10 тисяч відшкодувань за придбані ліки по пільгових рецептах та проведене зубопротезування.

Як і в попередні роки, найбільші суми відшкодування на одну особу переважають у Камінь-Каширському районі – 38,0 тис гривень., Маневицькому – 14,0 тис гривень., Любешівському – 12,5 тис гривень. та м.Луцьку – 11,5 тис гривень.

4.4.Видача посвідчень

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян», в області створено регіональну комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших категорій громадян,

Упродовж минулого року проведено 9 засідань регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян. Розглянуто 791 особова справа, прийнято рішення щодо видачі 606 первинних та 183 повторних посвідчень.

 

5.Доходи населення та рівень заробітної плати

Середньомісячна номінальна заробітна плата штатних працівників підприємств, установ та організацій області (з кількістю працюючих 10 осіб і більше) у січні–жовтні становила 7151 гривень, що на 26,1% більше, ніж у відповідному періоді 2017р. (в Україні – відповідно 8666 гривень і на 25,6% більше). За рівнем зарплати Волинь випередила Кіровоградську, Тернопільську, Херсонську, Хмельницьку, Чернівецьку та Чернігівську області.

Найбільш оплачуваною була робота працівників, зайнятих у виробництві меблів, машин і устаткування, не віднесених до інших угруповань, автотранспортних засобів, причепів і напівпричепів, у сферах державного управління й оборони; обов’язкового соціального страхування і фінансової та страхової діяльності, де заробітна плата перевищила середній показник по області в 1,8–1,5 раза.

Найнижчий рівень заробітної плати спостерігався у сферах поштової та кур’єрської діяльності, тимчасового розміщування й організації харчування, творчості, мистецтва та розваг, у виробництві шкіри, виробів із шкіри та інших матеріалів і не перевищував 68,1% від середнього рівня по економіці.

Середня заробітна плата заробітна плата штатного працівника підприємств, установ та організацій у листопаді 2018 року складала 7563,0 гривень, що у 2,0 рази вище рівня мінімальної заробітної плати.

За статистичними даними станом на 1 грудня 2018 року загальна сума заборгованості з виплати заробітної плати в області становила 28 497,3 тис гривень.

У структурі загального боргу 26 072,4 тис гривень або 91,5 відсотка становила заборгованість на економічно активних підприємствах.

Значна сума заборгованості із заробітної плати припадає на акціонерні товариства, філії та відокремлені підрозділи вугільної галузі та становила 17210,8 тис гривень або 66,0 відсотка економічно активних підприємств.

На державних підприємствах борг з виплати заробітної плати працівникам підприємств станом на 1 грудня 2018 року становив 4197,6 тис гривень або 16,0 відсотка економічно активних підприємств.

Заборгованість на комунальних підприємствах області становила 4664,0 тис гривень, на підприємствах-банкрутах – 2 424,9 тис гривень або 9,2 відсотка в загальній сумі.

Протягом 2018 року проведено 70 засідань комісій на рівні області, районів та міст обласного значення, на яких заслухано пояснення 74 керівників підприємств-боржників.

Одним із напрямів діяльності департаменту є забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту працюючих у важких і шкідливих умовах праці.

Департаментом готуються відповіді на запити місцевих управлінь Пенсійного фонду України щодо якості проведення атестації робочих місць за умовами праці на підприємствах, в установах і організаціях області. Протягом 2018 року надано 43 відповіді, якими підтверджено відповідність 91 проведеної атестації вимогам нормативних документів та право працівників, зайнятих у шкідливих умовах праці на пільгове пенсійне забезпечення за Списками № 1 та № 2.

Також, фахівцями департаменту взято участь у 22 засіданнях комісії з питань підтвердження стажу роботи працівників на ліквідованих підприємствах на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років при головному управлінні Пенсійного фонду в області.

 

6.Проходження альтернативної служби

В області забезпечено діяльність робочих груп з питання проходження альтернативної служби. Зокрема у Волинській області альтернативну службу на 01.01.2019 проходять 203 громадян.

Серед найпоширеніших професій за якими працюють альтернативники є підсобний робітник – 49 осіб, пожежний-рятувальник та робітник з благоустрою по 22, оглядач гідротехнічних споруд та слюсар-сантехнік по 10, робітник з комплексного обслуговування та ремонту будинків – 8.

Протягом 2018 року за рішенням обласної та районних робочих груп з питань альтернативної служби направлено для проходження альтернативної служби 50 громадян.

Найбільша кількість громадян, які проходять альтернативну службу громадян у Камінь-Каширському районі – 59, у Маневицькому районі – 27, у Ківерцівському районі – 20 осіб, у м. Нововолинську – 18.

 

7.Реалізація сімейної політики, попередження насильства в сім’ї, торгівлі людьми

Діяльність органів соціального захисту населення направлена на реалізацію Плану заходів щодо виконання в області Державної цільової соціальної програми протидії торгівлі людьми на період до 2020 року.

В області проведено 4 засідання Регіональної координаційної ради з питань протидії торгівлі людьми.

Протягом 2018 року департаментом соціального захисту населення проведено співбесіди із особами, які потерпіли від торгівлі людьми та направлено до Міністерства соціальної політики України 16 справ на встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми. Статус було встановлено 13 особам. Всього в області статус особи, яка постраждала від торгівлі людьми встановлено 27 громадянам. Відповідно до законодавства, усім їм надано соціальну та матеріальну допомогу.

В області систематично проводяться інформаційні заходи з попередження торгівлі людьми із залученням соціальних партнерів, а саме: з представниками ГО «Волинські перспективи», ГО «Велес +», центрів надання вторинної правової допомоги, відділом боротьби зі злочинами, пов’язаними з торгівлею людьми ГУНП у Волинській області, волонтерів фонду «Переображення» та ін.

У 2018 році продовжувала роботу цілодобова «гаряча лінія» з попередження насильства в сім’ї та протидії торгівлі людьми.

За 9 місяців 2018 року зафіксовано 3927 звернень щодо вчинення насильства в сім’ї.

З особами, які вчинили насильство в сім’ї, здійснюється робота з проведення корекційних програм. Так за 2018 рік на проходження таких програм було направлено 127 осіб, 84 з яких – пройшли корекційні програми.

 

8.Діяльність Волинського обласного центру

соціально-психологічної допомоги

Основними завданнями центру у 2018 році було надання невідкладних психологічних, соціально-побутових, соціально-педагогічних, соціально-медичних, соціально-економічних, інформаційних і юридичних послуг, а також здійснення соціально-реабілітаційних заходів щодо відновлення соціальних функцій психологічного і фізичного стану осіб, які зазнали насильства.

Протягом минулого року у Волинському обласному центрі соціально-психологічної допомоги отримали соціальні послуги в цілодобовому стаціонарі 84 особи, з них 42 дорослі та 42 осіб віком до 18 років (заклад розрахований на 20 ліжко-місць: 12 дорослих та 8 дітей). З них 6 дорослих осіб з числа внутрішньо переміщених осіб з тимчасово окупованої території України, районів проведення антитерористичної операції та населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення. Разом з тим, одноразову соціальну допомогу отримали 342 дорослі особи та за номером «Телефону довіри» – 104 дорослі особи.

Загальна кількість наданих в 2018 році соціальних послуг особам, що звертались до Центру становить 9 216, з них 8 770 соціальних послуг, які надавались в умовах цілодобового стаціонару.

 9. Діяльність Волинського обласного соціального гуртожитку
для дітей-сиріт та дітей, та дітей, позбавлених батьківського піклування

Діяльність обласного соціального гуртожитку для дітей-сиріт та дітей, та дітей, позбавлених батьківського піклування у 2018 році була направлена на створення умов до соціальної інтеграції та підготовка отримувачів послуг до самостійного життя.

Протягом 2018 року в закладі отримували соціальні послуги із забезпеченням проживання 24 особи (заклад розрахований на 20 ліжко-місць), з них 7 – діти-сироти, віком від 15 до 18 років, 17 – особи з числа дітей, позбавлених батьківського піклування, віком від 18 до 23 років.З а цей період було надано 5833 соціальних послуг, в результаті яких: налагоджено зв’язки з родиною – 22 особам, влаштовано на роботу – 10 осіб; влаштовано на навчання 4 особи; 4 особи влаштовано на виробничу практику; організовано медичне обстеження –24 особам, лікування – 9 особам; надано допомогу одягом, взуттям, продуктами харчування – 24 особам

Усі отримувачі послуги, без винятку отримали фахові безоплатні юридичні консультації щодо захисту своїх майнових та житлових прав, права на працю та офіційну зайнятість в Україні.

 10.Надання соціальних послуг

Важливим аспектом в роботі у 2018 році була організація надання соціальних послуг в об’єднаних територіальних громадах. Цей напрямок роботи здійснювався з врахуванням потреби громади та інтересів територіальних центрів. Насамперед питання стосувалося організації співпраці між територіальними центрами та об’єднаними територіальними громадами. Для цього, за участі представників об’єднаних територіальних громад, були проведені 3 семінар-наради з питань співпраці, визначення потреб населення ОТГ в соціальних послугах, звітності, тощо.

В поточному році були укладені 34 угоди про співпрацю об’єднаних територіальних громад з територіальними центрами щодо надання соціальних послуг одиноким непрацездатним громадянам ОТГ.

У 2018 році передано у комунальну власність територіальні центри: Володимир-Волинського району Зимнівській сільській раді (ОТГ), Любешівського району – Любешівській селищній раді (ОТГ), Турійського району – Турійській селищній раді (ОТГ). В Любомльській ОТГ створений свій територіальний центр. ОТГ є засновниками всього 5-ти терцентрів.

Окрім того, другий рік функціонують 3 центри надання соціальних послуг: в Голобській, Поворській та Дубівській ОТГ.

Протягом 2018 року соціальні послуги надано близько 30 тис непрацездатних осіб.

11. Діяльність будинків-інтернатів

В 2018 році інтернатні установи функціонували в сталому режимі. Проводили заплановані заходи по медичному, побутовому обслуговуванню підопічних, по виконанню ремонтних робіт та заходів по енергозбереженню, веденню допоміжного господарства і допоміжних промислів тощо.

Мешканці будинків-інтернатів забезпечуються відповідно до встановлених норм раціональним чотириразовим харчуванням, у тому числі і дієтичним, з урахуванням віку і стану здоров’я, цілодобовим медичним обслуговуванням, одягом і взуттям, постільною і натільною білизною тощо.

Матеріально-технічна база інтернатних установ області є задовільною. З 6-ти інтернатів один розміщений в типовому приміщенні (Луцький геріатричний пансіонат), інші – в пристосованих.

Впродовж 2018 року у п’ятьох психоневрологічних інтернатних закладах системи соціального захисту населення області продовжувалась робота по проведенню виїзних засідань спеціалістів психоневрологічної спеціалізованої МСЕК, обласного бюро МСЕ із залученням членів громадських рад, спеціалістів управлінь соціального захисту населення райдержадміністрацій.

У 2018 році такі виїзні засідання відбулися у Берестечківському (28.09.2018), Голобському (05.10.2018), Олицькому (12.10.2018), Горохівському (19.10.2018) та Руденському (26.10.2018) психоневрологічних інтернатах.

Основним завданням і метою засідань була оцінка дотримання прав і свобод підопічних інтернатних закладів, покращення співпраці і пошук шляхів оптимального вирішення проблемних питань, корегування та аналіз виконання індивідуальних програм реабілітації (далі – ІПР), рекомендацій щодо змін у потребі з надання послуг підопічним внаслідок погіршення станів психічного і соматичного здоров’я, контроль дат і термінів поновлення діючих ІПР.

За результатами виїзних засідань спеціалісти МСЕК зазначають, що у всіх підопічних наявні порушення психіки і поведінки з різним ступенем вираження інтелектуальної недостатності, зі значним зниженням або втратою навиків самообслуговування, з частковою або повною втратою навиків соціального функціонування, що унеможливлює утримання їх в сім’ї та суспільстві. Багато осіб з розладами психіки і поведінки втратили родинні зв’язки, залишились одинокими, повністю соціально дезадаптованими, неспроможними забезпечити свої життєво необхідні потреби.

Більшість підопічних перебувають в установах упродовж багатьох років, десятиліть. Перебування за межами інтернатної установи з високою імовірністю може призвести їх до загибелі.

Як висновок, лише інтернатні заклади дають можливість таким людям мати достойні та гідні умови проживання. Перебуваючи в наближено домашніх умовах, під опікою та піклуванням, з дотриманням прав і свобод, людина може застосувати свої ще не втрачені знання, життєвий і збережений професійний досвід для суспільно корисної праці в умовах інтернату.

Особи з важкими психічними розладами і важкими соматичними обтяженнями отримують повний сторонній догляд і допомогу, які часто неможливі та відсутні в домашніх умовах.

У кожному інтернаті працюють програми особистої зайнятості підопічних улюбленими заняттями, широкої участі у суспільному житті громади (виставки, концерти, різні громадські заходи). Такий ритм, стереотип, умови життя дають можливість цим особам зберігати свої ще не втрачені навики самообслуговування і спілкування з оточуючими.

Організація роботи інтернатних закладів області здійснюється відповідно до вимог нормативних правових актів та документів-рекомендацій профільного міністерства, з урахуванням контингенту підопічних, їх психологічних особливостей та компенсаторно-адаптаційних можливостей.

В кожному інтернаті обладнані кімнати, де мешканці можуть усамітнитися або поспілкуватися наодинці з родичами.

На території будинків-інтернатів побудовані каплички, в окремо відведених приміщеннях обладнані релігійні кімнати.

В кожному будинку-інтернаті створені громадські ради, до складу яких входять представники громадських організацій.

Працівники інтернатних установ прагнуть задовольнити якомога більше індивідуальних потреб людей з особливими можливостями і створюють домашні умови перебування.

12. Діяльність центрів соціальних служб

для сім’ї, дітей та молоді

Одним із основних пріоритетів у роботі центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді у 2018 році була робота з сім’ями з дітьми, і в першу чергу з тими, які перебувають у складних життєвих обставинах.

Загалом, чисельність сімей/осіб, охоплених соціальними послугами центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді становить 10178 (у них виховується 15086 дітей), з них – 1883 сім’ї, які перебувають у складних життєвих обставинах (у них виховується 4108 дітей). В усіх сім’ях обстежено умови проживання та проведено оцінку потреб.

Сім’ї, які не в змозі самостійно подолати проблеми та потребують постійної підтримки, соціальної допомоги, перебувають під соціальним супроводом Центрів, яким надається цілий комплекс соціальних послуг. Таких сімей налічувалось 216. Працівники Центрів надавали допомогу щодо оформлення/відновлення документів (в тому числі збору документів на оформлення інвалідності), отримання реєстрації, вирішення житлово-побутових проблем, працевлаштування, психологічну допомогу щодо налагодження чи відновлення соціальних зв’язків, допомогу в отриманні аліментів, придбанні/пошуку необхідних ліків тощо.

У 2018 році Центри працювали із 272 сім’ями, які переселились з АР Крим, Донецької та Луганської областей (в них виховується 438 дітей). В ході вивчення потреб 132 сім’ї отримали гуманітарну допомогу (продуктові набори, одяг, засоби гігієни), членам 192 сімей надано соціально-педагогічні послуги. Також надавалась психологічна підтримка, яку потребували члени сімей.

Для задоволення потреб дітей із внутрішньо переміщених сімей Центри співпрацюють із громадськими організаціями та благодійними фондами, діти залучаються до участі в заходах, які організовуються Центрами, для них проводяться майстер-класи, тренінгові заняття, екскурсії, відвідування циркових вистав, зоопарку тощо.

Протягом року продовжувалась робота з сім’ями учасників АТО з метою допомоги в соціальній адаптації, пристосуванні самих учасників АТО до умов мирного життя та соціально-психологічній допомозі родинам. Для того, щоб своєчасно надати потрібну допомогу, спеціалісти центрів відвідали за місцем проживання 1892 сім’ї учасників АТО, вивчаючи їх потреби. Усі потреби опрацьовані Центрами та у разі необхідності, направлені до відповідних установ та організацій, до компетенції яких входить вирішення питань по суті.

Важливим напрямком роботи Центрів є здійснення конкретних заходів щодо захисту прав дитини спрямованих, насамперед, на її виховання та зростання в біологічній сім’ї, попередження ризику соціального сирітства.

В першу чергу – це виявлення сімей з дітьми, в яких батьки або особи, які їх замінюють неналежно виконують свої обов’язки у відношенні до дитини.

Так, протягом 2018 року Центрами охоплено соціальними послугами 293 такі сім’ї, де проживає 626 дітей.

З них у 171 сім’ї (в яких – 367 дітей) був ризик відібрання дітей від батьків.

За результатами роботи Центрів у 162 сім’ях (в них – 350 дітей) діти залишились у родині.

Одним із завдань Центрів є робота з прийомними сім’ями (ПС) та дитячими будинками сімейного типу (ДБСТ) опікунами/піклувальниками. Для формування усвідомленого рішення щодо сімейного виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, обласним центром проводяться навчання-тренінги для потенційних кандидатів в прийомні батьки, батьки-вихователі, опікуни та піклувальники. Зазначене навчання пройшли 6 сімей – кандидати в ПС/ДБСТ та 18 кандидатів в опікуни/піклувальники. Також при ВОЦСССДМ були проведені навчання з підвищення кваліфікації прийомних батьків і батьків-вихователів, які виховують дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. У навчаннях взяли участь 84 особи.

Під соціальним супроводженням Центрів, відділів, управління СССДМ перебувало 90 прийомних сімей, в них 184 прийомні дитини та 22 дитячі будинки сімейного типу, в яких 156 вихованців.

Не залишаються поза увагою і сім’ї, які взяли дітей-сиріт та дітей, позбавлених піклування під опіку/піклування. Центри працювали із 410 сім’ями зазначеної категорії (в них 615 дітей). З метою вирішення проблемних питань та профілактики виникнення кризових ситуацій 63 сімей потребували комплексного втручання із залученням медичних працівників, шкільних психологів та інших фахівців.

Ще одним з напрямків діяльності Центрів є робота з сім’ями, які постраждали від насильства чи жорстокого поводження, а також сім’ї, в яких існує загроза жорстокого поводження з дітьми, зокрема вчинення над ними насильства. Протягом року соціальними послугами центрів було охолено 146 таких сімей (в них 207 дітей). При безпосередньому відвідуванні цих сімей факти виявлення складних життєвих обставин підтвердились у 67 сім’ях (в них 121 дитина). Вказані сім’ї поставлені на облік Центрів та з ними проводиться відповідна робота.

Також соціальною роботою в області було охоплено 200 осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування віком від 18 до 23 років. З ними проводиться робота, спрямована на планування майбутнього, формування життєвих цінностей та орієнтирів, формування навичок самообслуговування, планування власного бюджету та самостійного вирішення проблем, тощо.

У 2018 році соціальними послугами Центрів охоплено 655 сімей, члени яких перебувають у конфлікті з законом. Спеціалісти центрів проводять консультування вищезазначеної категорії клієнтів стосовно дотримання їхніх прав, соціально-психологічних проблем, надають допомогу в оформленні необхідних документів, налагодженні втрачених соціальних та родинних зв’язків тощо.

Протягом звітного періоду проведено 5 інформаційно-просвітницьких акцій та флешмобів з питань протидії торгівлі людьми для населення з метою роз’яснення можливих ризиків потрапляння в ситуації торгівлі людьми та можливостей отримання постраждалими комплексної допомоги у державних інституціях. Були розгорнуті інформаційні намети в парку Героїв Майдану та Небесного Легіону м. Луцька, на театральному майдані м.Луцька, парку культури та відпочинку ім.Лесі Українки м. Ковеля та на центральній площі м.Нововолинська.

В рамках проведення даних заходів проводились індивідуальні консультації, розповсюджувались інформаційно-просвітницькі матеріали. В ході роботи охоплено близько 1000 осіб. Разом з тим, було проведено 176 групових заходів для різних верств населення та охоплено близько 2500 осіб.

Також працівники центрів СССДМ міст Горохова, Ківерців, Ковеля та Луцька взяли участь в організації та проведенні акції «Хода за свободу». В зазначеному заході взяли участь близько 650 осіб. Серед них учнівська та студентська молодь, представники державних та громадських організацій, небайдужі громадяни міст та районів.

Загалом протягом року розповсюджено близько 5000 примірників інформаційно-просвітницьких матеріалів з даної тематики.

13.Виконання регіональних програм

13.1.Регіональна програма соціального захисту населення

Протягом 2018 року на виконання заходів Регіональної цільової програми соціального захисту населення з обласного бюджету забезпечено виплату:

компенсації витрат за пільговий проїзд членам сімей загиблих (померлих) учасників АТО – 382 особам (по 500,00 гривень. двічі на рік) – на загальну суму 374,0 тис гривень;

ветеранам ОУН-УПА всього 812,7 тис гривень (що на 51 % більше, ніж у 2017 році):

одноразової грошової допомоги для часткового відшкодування витрат на житлово-комунальні послуги і придбання твердого палива та скрапленого газу 182 особам (по 340,00 гривень.) – на загальну суму 61,9 тис гривень;

щорічної одноразової грошової допомоги ветеранам ОУН-УПА до Дня Незалежності України 168 особам (по 400,00 гривень.) – на загальну суму 67,2 тис гривень;щомісячної доплати ветеранам ОУН-УПА, які проживають на території Волинської області на загальну суму – 683,6 тис гривень.

жителям області, яким у 2018 році виповнилось 100 і більше років, грошова допомога виплачена до Дня Незалежності України 33 громадянам (по 500,00 гривень.) – на загальну суму –19,5 тис гривень,

сім’ям осіб, які загинули під час участі у масових акціях громадського протесту, що відбулися у період з 21 листопада 2013 року по 21 лютого 2014 року - грошова допомога виплачена 4 чол. (по 1000,00 гривень) – на загальну суму 4,0 тис гривень;

родинам, які втратили синів в Афганістані, та інвалідам І групи - грошова допомога виплачена 50 особам (по 400,00 гривень) – на загальну суму 20,0 тис гривень;

сім’ям працівників органів внутрішніх справ, які загинули під час виконання службових обов’язків – грошова допомога виплачена 46 особам (по 400,00 гривень.) – на загальну суму 18.4 тис гривень.

Проведено відшкодування вартості електроенергії для 50-ти сімей, які втратили синів в Афганістані та сім’ям загиблих в АТО на загальну суму 38,1 тис гривень.

За вищезазначеними заходами забезпечено стовідсоткове виконання Регіональної програми.

13.2.Регіональної програми підтримки учасників антитерористичної та членів їх сімей на 2018-2019 роки

Протягом 2018 року, в межах реалізації Регіональної програми підтримки учасників антитерористичної та членів їх сімей на 2018-2019 роки, послугу з семиденного відпочинку у санаторно-курортних закладах «Лісова пісня» та «Пролісок» одержали 131 особа, член родин загиблих.

У грудні 2018 на Волині на базі санаторію «Пролісок» для 35 членів сімей загиблих учасників АТО проведено тематичні зустрічі за участі представників органів виконавчої влади області.

В ході проведення зустрічей обговорювались найбільш актуальні для родин теми. З досвідом кращих практик втілення місцевих програм соціальної підтримки сімей загиблих учасників АТО ознайомили представники Ковельського та Ківерцівського районів.

13.3.Регіональна програма реалізації державної політики у сфері соціальної підтримки, забезпечення прав та законних інтересів різних категорій сімей, дітей та молоді

За рахунок Регіональної програми здійснювались наступні заходи:

надання соціально-психологічної допомоги мешканцям Волинського обласного центру соціально-психологічної допомоги, які потерпають від насильства в сім’ї, торгівлі людьми, які опинилися у складних життєвих обставинах, внутрішньо переміщеним особам потерпають від насилля в сім’ї, переселенцям зі сходу, торгівлі людьми – 1217,2 тис гривень;

надання соціальної підтримки батькам, яких поновлено в батьківських правах, проведення моніторингу якості організації роботи із сім’ями, що опинилися в складних життєвих обставинах (центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді – 20,0 тис гривень);

проведення Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства» (5,0 тис гривень.), Європейського дня боротьби з торгівлею людьми (2,7 тис гривень), Всесвітнього дня протидії торгівлі людьми (2,3 тис гривень), новорічних та різдвяних свят у області (закуплено 735 солодких подарунків для дітей соціально-вразливих категорій на суму 50,0 тис гривень) – всього 60,0 тис гривень.

Завдання на 2019 рік:

1.Забезпечити виконання в повному обсязі державних програм соціального захисту учасників антитерористичної операції.

2.Здійснити заходи по реформуванню системи надання житлових субсидій та запровадження виплати готівкою в 3-ри етапи.

3.Забезпечити впровадження нових урядових ініціатив з підтримки сімей з дітьми

4.Забезпечити контроль за цільовим використанням бюджетних коштів по державних програмах.

5.Здійснення контролю за призначенням державних соціальних допомог малозабезпеченим сім’ям, сім’ям з дітьми, дітям з інвалідністю тощо

6.Забезпечити контроль та моніторинг за станом надання житлових субсидій в районах та містах області.

7.Продовження реалізації заходів із забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших окремих категорій населення засобами реабілітації

8.Налагодити взаємодію новостворених об’єднаних територіальних громад із структурними підрозділами райдержадміністрацій щодо впровадження функцій із приймання заяв і документів громадян для надання державних гарантій та надання соціальних послуг непрацездатним громадянам та особам, які опинились в складних життєвих обставинах.

9.Вжити заходів із залучення до надання соціальних послуг денного догляду та підтриманого проживання громадських, благодійних, релігійних організацій шляхом соціального замовлення.

10.Забезпечити виконання вимог державного стандарту стаціонарного догляду в будинках-інтернатах.

11.Підтримання належних соціально-побутових умов проживання для мешканців соціального гуртожитку для дітей-сиріт та дітей, та дітей, позбавлених батьківського піклування, надання психологічної допомоги, допомоги в здобутті навичок самостійного проживання.

12.Продовжити реалізацію заходів щодо протидії торгівлі людьми та сприяти налагодженню взаємодії з громадськими організаціями.

13.Забезпечити співпрацю з органами поліції щодо отримання повідомлень про осіб, які потерпіли від торгівлі людьми та повідомлень та направлень для проходження кривдниками корекційних програм.

14.Провести аналіз актуальності колективних договорів та активізувати роботу по осучасненню керівниками підприємств, установ, організацій положень колективних договорів.

15.Забезпечити ефективність засідань тимчасових комісій з питань своєчасності виплати заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат.

 

Департамент соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації