20210302120146.jpg, фото
02 березня 2021 року

Діяльність КСУ, як і інших органів державної влади, має базуватися виключно на Конституції і Законах України, – Федір Веніславський

Про своє бачення проблем у діяльності Конституційного Суду України необхідності впровадження змін у конституційне судочинство країни у рамках Всеукраїнського Форуму «Україна 30. Розвиток Правосуддя» розповів народний депутат України, представник Президента України в КСУ Федір Веніславський.

Зокрема,  Федір Веніславський назвав головну причину низького рівня довіри суспільства до КСУ.

«Рівень довіри до КСУ в суспільстві вкрай низький. Головна причина цього полягає в тому, що КСУ не завжди у своїй діяльності гарантує ті конституційні цінності, які поділяє український народ і які він закріпив у тексті Конституції. Квінтесенцією, апофеозом діяльності КСУ є рішення 28 жовтня 2020, яким КСУ зруйнував систему антикорупційних органів України. Чи є це рішення, яким КСУ остаточно підірвав довіру до себе, випадковим? Навряд його можна вважати унікальним, адже за час своєї діяльності різні склади КСУ ухвалювали не менш одіозні рішення. Тому, проблема має системний характер», - переконаний Веніславський.

На думку представника Президента України в Конституційному Суді України, у роботі КСУ є три основні проблеми.

«Насамперед, Конституція закріпила високі вимоги до кандидатів на посаду суддів КСУ. Це визнаний рівень правової компетентності й високі моральні якості. Навряд усі судді Конституційного Суду відповідають цим високим критеріям. Тому одним із головних завдань, які стоять перед Комісією з правової реформи та Парламентом є запровадження тих моделей відбору кандидатів на посаду суддів КСУ, які б ні в кого не викликали сумніву з приводу відповідності майбутніх суддів цим критеріям», - зазначив Веніславський.

«Другим питанням є запровадження ефективних механізмів притягнення суддів КСУ до юридичної відповідальності у разі очевидного вчинення ним проступку, несумісного зі статусом судді КСУ», - додав депутат.

Третьою проблемою, на його думку, є правова регламентація діяльності КСУ.

«Діяльність КСУ, як і інших органів державної влади, має базуватися виключно на Конституції і Законі України. Недопустимо, щоб КСУ у своїй діяльності керувався власним регламентом», - підкреслив Веніславський.

Своє бачення щодо проблем у роботі КСУ висловила і заступник голови комітету ВРУ з питань правової політики Ольга Совгиря.

«Я вбачаю корінь тих проблем, які на сьогодні є в Конституційному Суді України, у двох групах проблем. По-перше, це втілення тих положень Конституції, які були внесені й були реалізовані у 2016 році. Ви знаєте, що у 2016 році були внесені зміни до Конституції України, зокрема в частині статусу Конституційного Суду. Завдяки цим змінам Конституційний Суд України став такою інституцією, яка є абсолютно незалежною і, скажімо так, виведена із системи стримання і противаг, яка існує в державі.

В результаті ми бачимо, що благі наміри забезпечити незалежність Конституційного суду перетворилися в те, що Конституційний суд став надінституцією або органом державної влади, який наділений супергарантіями та суперповноваженнями в порівнянні з усіма іншими органами державної влади», - зазначила Ольга Совгиря.

Вона додала, що це не провина тих, хто вносив зміни до Конституції України.

«Більшою мірою проблема полягає в тому, що кожна норма про повноваження державної влади приймається з розрахунком на те, що вона буде виконуватися на засадах справедливого, доброчесного використання цієї норми. Якщо виникає ситуація, коли норма зі звичайної гарантії перетворюється на гарантію надпосилену, виникає питання про те, яким чином потрібно збалансувати ті чи інші повноваження або ті чи інші гарантії для того, щоб в державі працювала система стримання і противаг», - додала Ольга Совгиря.

За матеріалами Всеукраїнського Форуму «Україна 30. Розвиток Правосуддя»

Управління інформаційної політики та цифрової трансформації облдержадміністрації